Dziś w Multimedialnej Bibliotece dla Dzieci i Młodzieży nr XXXI w Warszawie odbyła się konferencja prasowa poświęcona nowej odsłonie kampanii Instytutu Książki „Mała książka – wielki człowiek”. W konferencji wzięli udział: wiceprezes Rady Ministrów i minister kultury i dziedzictwa naukowego prof. Piotr Gliński, dyrektor Instytutu Książki Dariusz Jaworski, a także ambasadorzy kampanii: Joanna Koroniewska-Dowbor i Maciej Dowbor. Wszyscy zgodnie podkreślali pożytki płynące ze wspólnego czytania z dziećmi, wyrażając nadzieję, że tak szeroko zakrojona kampania przyczyni się do poprawy stanu czytelnictwa w Polsce.
Gości i dziennikarzy przywitał na konferencji rzecznik Instytutu Książki Łukasz Jarocki. Następnie głos zabrał minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński:
„Społeczeństwa cywilizują się przez to, że czytają. Czytanie kształci nasze możliwości i cechy poznawcze i kształtuje w nas emocjonalne podejście do kwestii moralnych. Czytanie to podstawa rozwoju kulturowego każdego społeczeństwa. W Polsce wskaźniki czytelnictwa nie są zbyt optymistycznie. Bardzo intensywnie czyta 9% Polaków. Naszą ambicją i wspólnym zadaniem jest to, by czytało ich więcej. Ten proces trzeba inicjować od małego. Od zeszłego roku intensywnie prowadzimy kampanię »Mała książka – wielki człowiek«. Jest ona prowadzona w celu obniżenia bariery dostępności książek dla najmłodszych. Łącznie rozdano 530 tysięcy egzemplarzy książki Pierwsze wiersze dla… przygotowanej przez Instytut Książki, znaczna większość trafiła do dzieci na oddziałach położniczych. Zależy nam na tym, żeby to nie była jednorazowa akcja, żeby kampania trwała cały czas. Pierwsza książeczka na oddziałach położniczych, druga w przedszkolu, trzecia np. w pierwszej klasie. Będziemy tę kampanię kontynuowali, zabezpieczyliśmy na nią pieniądze w budżecie. Liczymy na bibliotekarzy, żłobki, szkoły, ale przede wszystkim na rodziców”.
Profesor Gliński podkreślił, że wspólne czytanie i wyrobienie nawyku czytania w rodzinach to szalenie istotna umiejętność kulturowa.
Jeżeli chcemy zrobić coś dobrego dla naszych dzieci, to muszą one zaczynać od podstawowych rzeczy, które wprowadzają je w świat piękna, etyki i interakcje z innymi
– dodał.
Po wystąpieniu ministra Glińskiego głos zabrał dyrektor Instytutu Książki Dariusz Jaworski:
Instytut Książki jako narodowa instytucja kultury realizuje projekt startbookowy, którego na taką skalę nikt w Europie nie zrobił. Powielamy pewne modele, chociażby brytyjskie, ale inni spoglądają już na nas z pewną zazdrością. Chcą się na nas wzorować między innymi Czesi. Rozszerzamy naszą działalność. Przestaliśmy patrzeć na rzeczywistość reaktywnie, patrzymy kreatywnie.
Jak zauważył dyrektor Instytutu kampania i czytanie „to jeden ze sposobów walki o pewne wartości, które płyną z czytania. To element pracy organicznej. Zaczęliśmy od książki dla dzieci 0-3, którą rozdajemy od zeszłego roku. 95% szpitali otrzymało Pierwsze wiersze dla… W czerwcu rozpoczęliśmy kolejny etap dzięki pieniądzom z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego: 360 tysięcy książek rozdamy do połowy 2019 roku. W tej chwili rozpoczęliśmy także przygotowania do wydania kolejnej książki dla dzieci w wieku 4-6 lat. W przyszłym roku będziemy pracować nad książką dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Naszym działaniom towarzyszy kampania medialna. Kampania ma być jak perpetuum mobile mobilizowania społeczności ludzi czytających”.
Dyrektor Jaworski przybliżył także drugą odsłonę kampanii „Mała książka – wielki człowiek”.
„Przygotowaliśmy 70 tysięcy wyprawek dla przedszkolaka. Otrzymają je dzieci, które z rodzicami lub opiekunami przyjdą do biblioteki czy raczej do jednej 3000 bibliotek w całym kraju. Dostaną książkę, broszurę poświęconą pożytkom z czytania dzieciom, która kierowana jest do rodziców, i kartę czytelniczą, na którą będą zbierać naklejki. Po zebraniu dziesięciu naklejek dzieci otrzymają dyplomy”.
Ważny głos w dyskusji zabrali także ambasadorzy kampanii. Joanna Koroniewska-Dowbor wyznała:
Bardzo często dostajemy zapytania o udział w kampaniach. Po raz pierwszy zdecydowaliśmy się bez wahania, nie poznawszy żadnych szczegółów. Ten temat jest nam bardzo bliski. Ważne jest to, jak się zaczyna.
Opowiedziała także o swoich początkach z książką i roli czytania w tworzeniu więzi z dzieckiem:
„Moje dzieciństwo bywało różne, różnie bywało z budżetem domowym, ale książki były odskocznią. Pamiętam wszystkich bohaterów, których życiem żyłam. Chciałabym nauczyć dzieci tego życia, które nam było bliższe. Nie jestem przeciwko nowinkom, nie można dzieci zamykać w żadną stronę, ale książki są absolutnie podstawową rzeczą w życiu dzieci. I mówię tu nawet o naszej siedmiomiesięcznej córce. Dziś starsza córka wyręcza nas w czytaniu młodszej, ale czytamy także razem. Uważam, że czytanie dziecku to budowanie niesamowitej więzi, a nie mamy jej najczęściej kiedy budować w ciągu dnia”.
Maciej Dowbor dodał:
Czytanie książek to coś, na czym buduje się nasze człowieczeństwo,. Jestem z domu, w którym zawsze się czytało. Lektura małemu dziecku to fantastyczna sprawa, nic tak nie buduje relacji. Sam jestem osobą, której czytał dziadek. Zaraził mnie literaturą i zbudował fantastyczną relację. Książka zmusza do wysilenia wyobraźni. Nic nie kreuje tak naszej świadomości i myślenia krytycznego jak książka. To ostoja wolności.
Konferencję zakończyła prezentacja spotu telewizyjnego, promującego kampanię Mała książka – wielki człowiek. Spot można obejrzeć tutaj:
Po konferencji Joanna Koroniewska-Dowbor i Maciej Dowbor czytali książkę Pierwsze wiersze dla… przedszkolakom i rozmawiali z nimi o pożytkach z czytania.
fot. Daniel Bednarz dla IK