NABÓR BIBLIOTEK PUBLICZNYCH DO KOLEJNEJ ODSŁONY PROJEKTU „MAŁA KSIĄŻKA – WIELKI CZŁOWIEK”

rekrutacja bibliotek

BIBLIOTEKARKO, BIBLIOTEKARZU, ZGŁOŚ SWOJĄ BIBLIOTEKĘ DO NAJWIĘKSZEGO PROGRAMU BOOKSTARTOWEGO W EUROPIE!

Kampania „Mała książka – wielki człowiek” to jeden z flagowych projektów Instytutu Książki, który pozwala najmłodszym odkrywać świat książek, a ich rodzicom i opiekunom przypomina o korzyściach wynikających ze wspólnego czytania. Dzięki zaangażowaniu blisko 6900 bibliotek publicznych z całej Polski każdego roku przybywa młodych czytelników, którzy zaczynają swoją przygodę z lekturą.

Twoja biblioteka może dołączyć do tego wyjątkowego programu i stać się miejscem, gdzie rodzi się miłość do literatury! Wypełnij formularz i zgłoś ją: TUTAJ.

JAK DZIAŁA PROGRAM W BIBLIOTEKACH?

Drugi etap programu „Mała książka – wielki człowiek” skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym realizujemy we współpracy z bibliotekami publicznymi. Jego zasady są proste:

  • Każde dziecko w wieku przedszkolnym, które odwiedzi bibliotekę uczestniczącą w projekcie, otrzymuje bezpłatną Wyprawkę Czytelniczą (książkę i broszurę dla rodziców) oraz Kartę Małego Czytelnika.
  • Za każdą wizytę w bibliotece i wypożyczenie co najmniej jednej książki z księgozbioru dziecięcego Mały Czytelnik otrzymuje naklejkę.
  • Po zebraniu 10 naklejek dziecko otrzymuje imienny dyplom i kolejną książkę w prezencie.
  • A jeśli jego zapał czytelniczy nie zgaśnie i będzie kontynuować zbieranie naklejek, może otrzymać kolejną (trzecią) książkę w prezencie. 

Każdego roku dzięki kampanii do bibliotek dołącza około 150 tysięcy przedszkolaków, którzy rozpoczynają swoją czytelniczą podróż!

JAK DOŁĄCZYĆ DO PROGRAMU?

Jeśli Twoja biblioteka chce dołączyć do programu, wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny: TUTAJ. Zgłoszenia przyjmujemy do 6 czerwca 2025 roku.

Uwaga: Formularz jest przeznaczony tylko dla bibliotek, które nie brały udziału w edycji 2024/25. Biblioteki już uczestniczące w projekcie przedłużają udział na podstawie złożonego raportu.

Udział w projekcie jest całkowicie bezpłatny – zarówno dla bibliotek, jak i dla dzieci.

Zgłaszać mogą się wyłącznie biblioteki główne, uwzględniając w formularzu liczbę filii, do których chcą przekazać Wyprawki Czytelnicze. Szczegółowy regulamin programu można przeczytać: TUTAJ.

DLACZEGO WARTO?

Udział w projekcie to dla bibliotek szansa na:

  • Powiększenie grona czytelników: Ponad 60% dzieci biorących udział w projekcie to nowi użytkownicy bibliotek, którzy zakładają karty i regularnie wracają po kolejne książki.
  • Budowanie nawyku czytania: Aż 53% Małych Czytelników zdobywa dyplom za co najmniej 10 wizyt w bibliotece, co świadczy o skuteczności programu.
  • Wzmacnianie relacji z rodzinami: Projekt zachęca rodziców i dziadków do częstszych wizyt, podczas których odkrywają ofertę dla dzieci i całych rodzin.
  • Promocję biblioteki: Zdjęcia szczęśliwych dzieci z dyplomami udostępniane w mediach społecznościowych przez biblioteki to najlepszy dowód na to, że nasz program cieszy się dużym zainteresowaniem!

CO ZYSKUJĄ DZIECI I RODZICE?

Program „Mała książka – wielki człowiek” realizowany w bibliotekach to nie tylko zabawa czytelnicza dla dzieci, ale także realne wsparcie dla rodziców. Nasze badania dowodzą, że aż 83% rodziców czytało otrzymaną w prezencie książkę swojemu dziecku, a większość robiła to przynajmniej raz w tygodniu. Opiekunowie podkreślają, że możliwość wzięcia udziału w programie przyspieszyła ich decyzję o pierwszej wizycie w bibliotece i założeniu dziecku karty.

Wizyty w bibliotece stają się okazją do budowania więzi między dziećmi, rodzicami i bibliotekarzami, a także do odkrywania, że biblioteka to miejsce otwarte na potrzeby najmłodszych.

***

„Mała książka – wielki człowiek” to jeden z największych programów bookstartowych w Europie. Do tej pory przekazaliśmy ponad 5 milionów Wyprawek Czytelniczych, zachęcając dzieci i dorosłych do wspólnego czytania.

W przypadku pytań odnośnie do rekrutacji prosimy o kontakt z Angeliką Ciszek: a.ciszek@instytutksiazki.pl

KOMUNIKAT DLA BIBLIOTEK PUBLICZNYCH: RAPORT Z UDZIAŁU W EDYCJI 2024/25

report bibliotek

Serdecznie zapraszamy wszystkie biblioteki biorące udział w projekcie „Mała książka – wielki człowiek” do przesyłania raportów końcowych z udziału w edycji 2024/2025.

DLACZEGO TO TAKIE WAŻNE? / DLACZEGO TWÓJ RAPORT JEST WAŻNY?

Dzięki Waszym sprawozdaniom możemy wspólnie podsumować miniony rok i jeszcze lepiej przygotować się do kolejnej edycji projektu, która rozpocznie się już jesienią.

Raport można złożyć, korzystając z formularza dostępnego: TUTAJ.

Jak co roku, prosimy w nim m.in. o:
• informacje dotyczące liczby wydanych Wyprawek Czytelniczych i dyplomów,
• Wasze opinie na temat organizacji, przekazywanych materiałów i komunikacji w projekcie,
• informację, czy biblioteka będzie kontynuować udział w projekcie w kolejnej edycji, która rozpocznie się już tej jesieni.

Termin nadsyłania raportów: 3 czerwca 2025 r.

Dobra wiadomość: biblioteki, które chcą kontynuować udział w projekcie, nie muszą składać dodatkowego formularza zgłoszeniowego – wystarczy przesłać raport końcowy.

WKRÓTCE REKRUTACJA NOWYCH BIBLIOTEK

A dla tych bibliotek, które chciałyby dołączyć do naszego projektu po raz pierwszy – już niebawem ruszamy z rekrutacją do nowej edycji! Bądźcie z nami na bieżąco na stronie: www.wielki-czlowiek.pl

Z niecierpliwością czekamy na Wasze raporty i cieszymy się na kolejną wspólną edycję!

Mała książka – wielki człowiek: konkurs dla wydawców rozstrzygnięty

Poznaliśmy twórców i wydawców książek dla dzieci w wieku 4-6 lat, które ukażą się w ramach programu „Mała książka – wielki człowiek”.

Już od ośmiu lat Instytut Książki wyposaża dzieci w wyprawki czytelnicze. W tym roku po raz pierwszy  tytuły, które trafią do przedszkolaków wyłoniono w trybie konkursowym.

Na posiedzeniu, które odbyło się 24 kwietnia 2024 r. w Warszawie, komisja konkursowa dokonała wyboru trzech zwycięskich projektów książek. Będą to następujące pozycje:

  • Marta Kopyt, „Rita i koń”, Wydawnictwo Muchomor;
  • Maria Dek, „Przywitanie Lata”, Wydawnictwo Bernardinum;
  • Martyna Skibińska, „Bobuś”, il. Jacek Ambrożewski, Wydawnictwo Dwie Siostry.

Komisja konkursowa obradowała w składzie: Alina Januszczyk, Maciej Skowera, Przemysław Staroń, Joanna Piekarska, Biserka Čejović, Iwona Haberny, Anita Wincencjusz-Patyna.

Tytuły do udziału w konkursie zgłaszali wydawcy. Oprócz spełniania określonych wymogów formalnych uczestnicy musieli przedstawić ogólną koncepcję tekstu literackiego oraz portfolio ilustratora zaangażowanego do tego projektu.

Książki już jesienią trafią do bibliotek biorących udział w akcji, czyli do ponad 90% instytucji w Polsce, a następnie zostaną przekazane dzieciom

Konkurs realizowany jest w ramach programu „Mała książka-wielki człowiek”, największego projektu bookstartowego w Europie

***

Program „Mała książka – wielki człowiek” to ogólnopolska inicjatywa Instytutu Książki, która od lat promuje czytelnictwo wśród najmłodszych poprzez przekazywanie specjalnie przygotowanych pakietów czytelniczych dzieciom na różnych etapach życia, a poprzez liczne kampanie społeczne zachęca do wspólnej lektury w rodzinie i budowania nawyku sięgania po literaturę od najmłodszych lat.

W ubiegłym roku kampania ponownie objęła swoim zasięgiem setki tysięcy dzieci w Polsce, przekazując 800 000 książek, z czego w ramach odsłony kierowanej do przedszkolaków w 7000 bibliotek publicznych rozdano około 160 000 egzemplarzy książki „Krasnal w Krzywej Czapce” autorstwa Wojciecha Widłaka z ilustracjami Aleksandry Krzanowskiej wraz z broszurą informacyjną dla rodziców oraz Kartą Małego Czytelnika, mającymi zachęcić dzieci do regularnego odwiedzania biblioteki z opiekunami oraz do dokonania pierwszych samodzielnych wyborów czytelniczych.

Od początku inicjatywy, która wystartowała w 2017 roku do dzieci i rodziców trafiło już ponad 5,5 miliona egzemplarzy książek.

Polecamy: kurs „Jak wspierać rozwój językowy małego dziecka?”

kurs

W imieniu organizatorów – Zespołu MultiLADA na Uniwersytecie Warszawskim – serdecznie zapraszamy do udziału w bezpłatnym kursie e-learningowym „Jak wspierać rozwój językowy małego dziecka?”. Kurs został stworzony z myślą o rodzicach małych dzieci oraz osobach spodziewających się dziecka, które chcą świadomie wspierać rozwój językowy najmłodszych.

O kursie

Kurs, przygotowany przez ekspertki z Zespołu MultiLADA UW, opiera się na najnowszych wynikach badań naukowych dotyczących rozwoju językowego dzieci. To praktyczne kompendium wiedzy, które pomoże lepiej zrozumieć, jak dziecko uczy się komunikacji i jak można wspierać ten proces. W trakcie kursu, podzielonego na wzajemnie uzupełniające się moduły, uczestnicy dowiedzą się m.in.:

  • Jak rozpoznawać pierwsze sygnały komunikacyjne dziecka,
  • Jakie są kluczowe etapy rozwoju mowy,
  • Jak środowisko językowe wpływa na zdolności komunikacyjne,
  • Jak wspierać rozwój językowy w środowisku dwujęzycznym,
  • Jaką rolę odgrywają media cyfrowe w kształtowaniu umiejętności językowych.

Kurs jest skierowany przede wszystkim do rodziców dzieci poniżej 2. roku życia, wychowywanych w środowisku dwujęzycznym, oraz do osób spodziewających się dziecka, które będzie dorastać w takim otoczeniu.

Szczegóły kursu

  • Czas trwania: 3 godziny 10 minut
  • Forma: E-learning, dostępny bezpłatnie
  • Autorki: dr Agnieszka Dynak, mgr Katarzyna Bajkowska, dr Jolanta Kilanowska, dr Joanna Kołak, mgr Magdalena Krysztofiak, dr Magdalena Łuniewska, mgr Agata Seruga, mgr Magdalena Komsta, prof. dr hab. Ewa Haman
  • Więcej informacji i zapisy: https://multilada.pl/jezyk/

Mała książka w drodze! Poznajcie naszych animatorów!

grafika promująca warsztaty

Już  wkrótce wyruszamy z projektem „Mała książka – wielki człowiek” w drogę po całej Polsce! We współpracy z bibliotekami publicznymi organizujemy cykl 122 warsztatów czytelniczych dla niemowląt z rodzicami, przedszkolaków i pierwszoklasistów. Każde spotkanie odbędzie się wokół jednej z wyprawek czytelniczych: 

– książki Doroty Gellner pt. Tyci, tyci – która już od listopada jest przekazywana rodzicom nowo narodzonych dzieci w szpitalach położniczych w całej Polsce, 

– książki Wojciecha Widłaka pt. Krasnal w Krzywej Czapce, przekazywanej przedszkolakom w bibliotekach publicznych, 

– książki Justyny Bednarek pt. Wnuczka antykwariusza, którą w tym roku otrzymają wszyscy pierwszoklasiści w Polsce. 

Nasza misja nie kończy się na przekazaniu książek 

Do tej pory w ramach projektu „Mała książka – wielki człowiek” podarowaliśmy dzieciom ponad  5,5 milionów książek. Na tym jednak nie kończy się nasza misja. Organizując warsztaty czytelnicze, pragniemy inspirować młodych czytelników oraz ich rodziców do regularnych odwiedzin w bibliotekach i odkrywania radości ze wspólnej lektury. 

Lista bibliotek, w których odbędą się warsztaty. 

Poznajcie naszych animatorów 

O dobrą atmosferę i zabawę w czasie literackich spotkań zadba grono doświadczonych animatorek i animatorów kultury: Magdalena Biedrończyk i Agnieszka Blazy z Tu Czytamy, Lucyna Brzezinska-Eluszkiewicz, Beata Kwiecińska, Mateusz Świstak oraz Krystian Truchalski. Poznajcie ich! 

Magda Biedrończyk z „Tu Czytamy” 
Z wykształcenia i zamiłowania historyk sztuki. Od 2009 roku zajmuje się prowadzeniem artystycznych warsztatów dla dzieci w domach kultury, szkołach, przedszkolach oraz bibliotekach. W 2015 roku połączyła swoje siły z Agą Blazy, z którą stworzyła Fundację Nido, realizując misję „dla kultury, dla sztuki, dla dzieci”. W 2020 roku działania związane z warsztatami i literaturą dla dzieci przyjęły nazwę „Tu Czytamy”. Od 2023 roku współpracuje z wieloma wydawnictwami i razem z Agą Blazy prowadzi warsztaty literackie w szkołach na całym Śląsku. W 2023 roku z jej inicjatywy powstało cykliczne wydarzenie kulturalne dla dzieci pod nazwą „Tu Kino”. Oprócz studiów na kierunku historia sztuki ukończyła w 2012 roku studia podyplomowe z zakresu pedagogiki dla nauczycieli, w 2015 kurs dla animatorów pt. „Pani od architektury”, który wykorzystuje w pracy z dziećmi na warsztatach „Tu Sztuka” poświęconych sztuce współczesnej. Dodatkowo w 2016 roku ukończyła kurs I stopnia Ruchu Rozwijającego metodą Weroniki Sherborne, który pomaga jej w pracy z najmłodszymi dziećmi.  

Agnieszka Blazy z „Tu Czytamy” 
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Rzymie i stypendystka programu edukacyjnego w Indonezji. Fotografuje, czyta i pisze. W 2008 roku założyła w Rybniku Nido – Centrum Kreatywnego Rozwoju, gdzie prowadziła pierwsze warsztaty artystyczne dla dzieci. W 2015 roku razem z Magdą Biedrończyk założyła Fundację Nido, która w 2020 roku przeobraziła się w „Tu Czytamy”. Rozwój fundacji umożliwił poszerzenie jej oferty zajęć o cykl „Tu Sztuka”. Od wielu lat pracuje w szkołach, przedszkolach, domach kultury, bibliotekach, a od niedawna w muzeum i w teatrze. Współpracuje z wieloma wydawnictwami i Miejską Biblioteką Publiczną w Rybniku. Jest wykwalifikowanym instruktorem zajęć umuzykalniających wg E.E. Gordona. Od niewielu lat jest mamą i każdego dnia zadziwia ją ta rola. Jest kolekcjonerką dobrych książek dla dzieci i pasjonatką polskiej ilustracji.  

Lucyna Brzezinska-Eluszkiewicz 
Filolożka polska, animatorka kultury, biblioterapeutka, terapeutka SI, laureatka w konkursie Książka Roku 2021 Polskiej Sekcji IBBY, w kategorii Upowszechnianie Czytelnictwa. Autorka scenariuszy zajęć z książką i organizatorka wielu międzypokoleniowych i i interdyscyplinarnych (inspirowanych książkami) większych i mniejszych wydarzeń. Z najmłodszymi pracuje z książkami, łącząc ich poznawanie z innymi dziedzinami sztuki i życia. Z „najnajmłodszymi” zaś pracuje autorską metodą sensorycznego czytania, gdzie związek malucha z książką buduje się w oparciu o bliskość z osobą czytającą i wpływanie na zmysły. Związana z Fundacją 12 Kamienica w Bydgoszczy, tam od lat kieruje inicjatywami adresowanymi do seniorów (jak Dzienny Dom Pobytu, kluby seniora, koncerty, warsztaty i animacje dla seniorów) i rodzin z dziećmi. 

Krystian Truchalski 
Artysta, opowiadacz, pedagog, terapeuta, muzyk. Realizator i współorganizator wielu projektów i wydarzeń związanych ze sztuką opowiadania. Współpracuje z instytucjami kulturalnymi, edukacyjnymi oraz firmami w zakresie muzykoterapii oraz storytellingu. Ma słabość do dobrej kawy i biegów wysokogórskich.  Więcej dowiesz się na stronie www.krystiantruchalski.pl 

Beata Kwiecińska 
Twórczyni INSPIRO, które założyła razem z Maciejem Dąbrowskim (www.inspiro.org). Jest organizatorką setek warsztatów i nagradzaną animatorką kultury, która uwielbia pracę z dziećmi, dla których zmienia świat. Jest praktycznie nieteoretyczna. Fascynuje ją siła oddolnych inicjatyw, energia lokalnych społeczności oraz przekonanie, że wszystko jest możliwe. Przez 14 lat na zlecenie jednostek samorządu terytorialnego realizowała zadanie własne gminy, prowadząc projekt Dom Kultury INSPIRO. W 2016 roku została stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie zarządzania kulturą i wspierania rozwoju kadr kultury. Jest laureatką nagrody POLCUL za działania wspierające tworzenie społeczeństwa obywatelskiego oraz nagrody specjalnej MocArty RMF Classic. W 2023 roku otrzymała Nagrodę Animator Roku Miasta Krakowa. Wraz z KBF realizuje projekty „Literackie Chwile w Pałacu Potockich”, „Wyjątkowe Chwile” oraz „Propagacje – szkolenia dla nauczycieli”. 

Mateusz Świstak 
Opowiadacz, pisarz edukator i podcaster. Od ponad 11 lat zajmujący się wykorzystaniem szeroko pojętego storytellingu w edukacji. Prowadzi spotkania z opowieściami, baśniowy stand-up, warsztaty dla bibliotekarzy i nauczycieli, a także tworzy immersyjny storytelling do kilku polskich parków rozrywki (m.in. Rabkolandu). Co roku odwiedza dziesiątki bibliotek i festiwali, promując miłość do książek i starając się rozkołysać wyobraźnię młodych czytelników. Już od kilku lat współpracuje z Instytutem Książki przy kampanii „Mała książka – wielki człowiek”. Autor bloga basnienawarsztacie.pl. 

Spotkajmy się w bibliotece 

Nie bez przyczyny wszystkie warsztaty czytelnicze dla dzieci odbędą się właśnie w bibliotekach publicznych. W naszym projekcie bierze udział blisko 7 000 bibliotek, bez zaangażowania których realizacja naszego projektu na tak dużą skalę nie byłaby możliwa. Wierzymy, że dzięki warsztatom czytelniczym z „Małą książką w drodze” biblioteki te pozostaną dla dzieci, które już odebrały swoją wyprawkę czytelniczą, ważnymi miejscami spotkań z książką. 

  

„CZYTAMY rodzinne historie” – program czytelniczy dla szkół podstawowych

Czytamy rodzinne historie

Instytut Książki zaprasza uczniów klas pierwszych i drugich razem z nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej i nauczycielami bibliotekarzami do udziału w drugiej edycji programu pt. „CZYTAMY rodzinne historie” oraz konkursu z atrakcyjnymi nagrodami. Na uczestników czekają czytelnicze wyzwania wokół książki Justyny Bednarek i Emilii Dziubak Wnuczka antykwariusza – wyprawki czytelniczej, którą otrzymują pierwszoklasiści w całej Polsce w ramach kampanii „Mała książka – wielki człowiek”.

Zachęcając uczennice i uczniów do aktywnego kontaktu z literaturą, dajemy im szansę przeżycia niezapomnianych przygód, rozwijania wyobraźni i zdobywania wiedzy. Aby tak mogło się stać, dzieci potrzebują jednak dorosłych przewodników – rodziców, nauczycieli, bibliotekarzy – którzy zarażają pasją do czytania, ale też wspierają i motywują podczas czytelniczych wyzwań.

Uczestnictwo w programie „CZYTAMY rodzinne historie” zapewni uczniom wartościową zabawę, która będzie zarówno przyjemna, jak i kształcąca – da im możliwość lepszego zrozumienia historii swojej rodziny i tego, kim są, a także odkrycia przyjemności płynącej z czytania i pracy zespołowej.

Do udziału w projekcie zapraszamy przede wszystkim nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej pracujących z uczniami klas pierwszych i drugich oraz bibliotekarzy szkolnych, którzy chcą pokazywać swoim podopiecznym mądre i piękne książki, a zarazem szukają inspiracji do kreatywnego wykorzystania czytanych opowieści w ramach szkolnych zajęć.

Jak działa program?

  • Nauczyciel prowadzący klasę pierwszą lub drugą zgłasza się do projektu za pomocą formularza dostępnego na stronie programu. Na zgłoszenia czekamy do 1 czerwca 2025 r.
  • Po rejestracji nauczyciel otrzymuje drogą mailową pakiet materiałów, w tym: wyzwania (scenariusze zajęć) do zrealizowania z uczniami, motywatory, dyplomy oraz plakietkę informującą o udziale szkoły w programie.
  • Jeśli nauczyciel zrealizuje przynajmniej 4 z 9 wyzwań i udokumentuje to zdjęciami, może wziąć z klasą udział w konkursie i starać się o książkowe nagrody dla swoich uczniów.
  • Szczegółowe informacje o programie, jego regulamin oraz formularz do zapisów znajdują się na stronie „CZYTAMY rodzinne historie”.

Wszystkie informacje o programie oraz jego regulamin i formularz zgłoszeniowy można znaleźć tutaj.


Kampania społeczna „Mała książka – wielki człowiek”

Kampania przypomina o korzyściach wynikających ze wspólnego, rodzinnego czytania od pierwszych miesięcy życia dziecka. Od 2017 roku przekazaliśmy dzieciom i ich rodzicom już ponad 4 miliony książek. Projekt obejmuje trzy etapy – dzieci do trzeciego roku życia, przedszkolaki (w wieku 4–6 lat) oraz pierwszoklasistów (w wieku 7–9 lat). Specjalnie przygotowane wyprawki czytelnicze trafiają do szpitali położniczych, bibliotek publicznych z oddziałami dziecięcymi oraz szkół podstawowych w całej Polsce.

Więcej o Wyprawce Czytelniczej dla pierwszoklasistów i książce Wnuczka antykwariusza autorstwa Justyny Bednarek i Emilii Dziubak przeczytacie na naszej stronie.

Kampania „Mała książka – wielki człowiek” jest finansowana z budżetu państwa, ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Mała książka – wielki człowiek: konkurs dla wydawców

Ponownie zapraszamy wydawców do wzięcia udziału w konkursie na koncepcję książki skierowanej do dzieci w wieku 4 – 6 lat. Książka wejdzie w skład wyprawki czytelniczej przekazywanej w ramach projektu „Mała książka – wielki człowiek”. Regulamin konkursu, wzór umowy licencyjnej oraz formularz zgłoszeniowy można znaleźć TUTAJ

Od ośmiu lat Instytut Książki prowadzi ogólnopolską kampanię społeczną promującą czytelnictwo. Każdego roku przekazujemy bezpłatne książki dzieciom z trzech różnych grup wiekowych. Do tej pory najmłodsi czytelnicy otrzymali od nas ponad 5 milionów książek stworzonych i rozdystrybuowanych na zlecenie Instytutu Książki.

W tym roku postanowiliśmy zmienić dotychczasową formułę i ofiarować młodym czytelnikom nie jedną, a trzy książki opracowane na podstawie zwycięskich projektów wyłonionych w konkursie dla wydawców. Jesteśmy przekonani, że współpraca z wydawcami pozwoli nam jeszcze lepiej odpowiadać na oczekiwania młodych odbiorców i ich rodziców. Czekamy na Państwa propozycje!

Aby zgłosić swój udział, należy do 17 kwietnia 2025 roku przedstawić ogólną koncepcję tekstu literackiego oraz portfolio ilustratora zaangażowanego do tego projektu. Spośród wszystkich zgłoszeń, spełniających wymogi formalne,  jury wyłoni maksymalnie trzy zwycięskie projekty. Każdy z nich otrzyma nagrodę o wartości 60 000 zł brutto za najlepszą koncepcję i kompleksowe przygotowanie do druku gotowych projektów książek.

Instytut zadba o ich wydruk oraz dystrybucję. Wyłonione w ramach konkursu książki będą dostępne w blisko 7 000 polskich bibliotek publicznych.

„Mała książka w drodze”: wyniki rekrutacji bibliotek

rekrutacja bibliotek

Już wkrótce po raz kolejny wyruszymy w czytelniczą trasę po całej Polsce. Tym razem odwiedzimy ponad 150 bibliotek publicznych, w których odbędą się warsztaty dla najmłodszych pn. „Mała książka – w drodze”! Nie możemy się doczekać!

Zainteresowanie warsztatami przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. W ogłoszonym naborze wzięło udział aż 1207 bibliotek publicznych z całego kraju, co pokazuje nam jak ogromna jest potrzeba i chęć promowania czytelnictwa wśród najmłodszych. Spośród wszystkich zgłoszeń wyłoniliśmy 122 placówki, które już wkrótce staną się przystankami na naszej zaczytanej trasie. Pełna lista zakwalifikowanych bibliotek dostępna jest tutaj. Serdecznie gratulujemy wszystkim wybranym bibliotekom i dziękujemy za zaufanie, którym nas obdarzono!

Z wyłonionymi bibliotekami będziemy się kontaktować mailowo.

Wiosenne warsztaty czytelnicze będą skierowane dla dzieci w trzech grupach wiekowych: do trzeciego roku życia (z udziałem rodziców), 4-6 i 7-9 lat.

Inspiracja do każdego spotkania będą nasze wyprawki czytelnicze: Tyci, tyci autorstwa Doroty Gellner i Joanny Kłos, Krasnal w Krzywej Czapce Wojciecha Widłaka i Oli Krzanowskiej oraz Wnuczka antykwariusza Justyny Bednarek i Emilii Dziubak. Naszym celem jest zaproszenie najmłodszych do świata książek poprzez kreatywną zabawę, interaktywne działania i wspólne czytanie. Chcemy, by warsztaty były nie tylko niezapomnianym przeżyciem dla dzieci, ale także inspiracją dla bibliotekarzy i nauczycieli do dalszego rozwijania pasji czytelniczej w swoich społecznościach.

Tak ogromne zainteresowanie projektem to dla nas nie tylko powód do dumy, ale i motywacja do dalszego działania. Już teraz snujemy plany, by po wiosennej trasie zorganizować kolejną edycję warsztatów jesienią 2025 roku.

Z niecierpliwością czekamy na spotkania z Wami na trasie „Małej książki w drodze”!

Różnorodna, bogata i wyszukana – aktualna oferta książek dla dzieci

Książki dla dzieci mają ogromny potencjał edukacyjny, kulturotwórczy i społeczny, bo to właśnie one kształtują młodego czytelnika, który w przyszłości stanie się czytelnikiem dorosłym. O polskim rynku książki dla dzieci i młodzieży oraz aktualnych trendach w literaturze dla dzieci rozmawiamy z Anną Nowacką-Devillard, wydawczynią, redaktorką, tłumaczką i przewodniczącą Sekcji Wydawnictw Dziecięcych i Młodzieżowych Polskiej Izby Książki

Jak ocenia Pani obecną kondycję rynku książki dziecięcej w Polsce? Czy zauważa Pani wzrost zainteresowania literaturą dziecięcą wśród polskich czytelników i ich rodziców?

Czas pandemii bardzo sprzyjał czytelnictwu wśród dzieci, szczególnie tych najmłodszych. Rodzice zamknięci z pociechami w czterech ścianach szukali czegoś, czym mogliby zająć swoje dzieci, i „tym czymś” okazała się książka. Niestety, wraz z ustaniem pandemii, na rynku książki dziecięcej znów zagościła „normalność”, co oznacza, że zainteresowanie książką spadło. Przyczyniły się do tego także: ogólny kryzys na rynkach, związany z wojną w Ukrainie, oraz wysoka inflacja. Ale żeby nie zabrzmieć pesymistycznie, chciałabym wspomnieć o drugiej stronie medalu: nie mieliśmy chyba dotąd takiego zjawiska w Polsce po 1989 roku, by oferta książek dla dzieci była tak różnorodna, bogata i wyszukana. Co roku ukazują się perełki literackie i edytorskie. Triumfy święci też polska ilustracja. Ponadto rodzice, którzy kupują książki dzieciom, są bardzo świadomi swoich wyborów i potrzeb swoich podopiecznych. Na naszych oczach biblioteki zmieniają się w nowoczesne centra kultury. Księgozbiory są stale odnawiane, tworzone są programy wsparcia dla bibliotek publicznych oraz szkolnych. Teraz pozostaje nam dotrzeć do tych czytelników, którzy do tej pory mieli nikły kontakt z książką, czy to ze względów kulturowych, czy też ekonomicznych.

W jakim kierunku zmierza polska ilustracja książkowa?

Myślę, że możemy już mówić o nowej szkole polskiej ilustracji, po latach posuchy, czyli latach dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych, które obfitowały w słabe przedruki zagraniczne, wyrośli twórcy na miarę Grabiańskiego, Butenki czy Franciszki Themerson. Polskie ilustratorki i ilustratorzy są marką samą w sobie! Zdobywają nagrody w najważniejszych konkursach na świecie. Na targach książki w Bolonii (największych i najważniejszych targach książki dziecięcej) czy we Frankfurcie stoisko Instytutu Książki, skupiające najważniejszych wydawców książki dziecięcej, cieszy się od kilku lat ogromnym zainteresowaniem. Poza tym „ilustracja jest kobietą” – w tej domenie utworzył się bowiem parytet, chyba nawet z lekką dominacją twórczyń nad twórcami, co ogromnie cieszy.

Jakie są najważniejsze trendy tematyczne, które obecnie królują w literaturze dla dzieci?

W ostatnich latach w książce dziecięcej wiele się zmieniło. Przestały istnieć tematy tabu, niewygodne i dotąd nieporuszane. Możemy zauważyć rosnące zainteresowanie tematyką zdrowia psychicznego i emocjonalnego, ekologią, neuroróżnorodnością, czy nowoczesnymi technologiami, w tym także sztuczną inteligencją. W książkach dla nastolatków pojawia się tematyka LGBTQ+. Książka dla dzieci przestaje być uznawana za „książeczkę”. Zresztą zawsze mnie bawi, gdy ktoś tak określa książkę dla dzieci, która przecież potrafi mieć spore rozmiary! Poza tym książka dla dzieci jest równoprawną „krewną” książki dla dorosłych. Ma ogromny potencjał edukacyjny, kulturotwórczy i społeczny, bo to właśnie ona kształtuje młodego czytelnika, który w przyszłości stanie się czytelnikiem dorosłym.

 Czy książka dla dzieci ma jeszcze szansę konkurować z wszechobecnymi multimediami?

Książka, poprzez swoją treść i ilustracje, jest bardzo ważną – a czasem nawet pierwszą w życiu młodego człowieka – przedstawicielką kultury i sztuki! Poza tym czytanie z dzieckiem zapewnia poczucie bezpieczeństwa i bliskość. Czytanie dziecku stanowi wyjątkowy czas, który nigdy już nie powróci! Ponadto, otwierając książkę, młody człowiek wchodzi w świat wyobrażony, powiedzielibyśmy – w rzeczywistość wirtualną. Czy zatem książka może konkurować z multimediami? Myślę, że może i nawet powinna z nimi współistnieć. Postępu technologicznego nie da się zatrzymać, można natomiast odpowiedzialnie wprowadzać nowoczesne technologie w życie młodego człowieka. Pokazywać opcje, dawać wybór. Zresztą wydawcy dwoją się i troją, by książki dla dzieci były bardziej atrakcyjne, tworząc książki paragrafowe, z kodami QR, wielkoformatowe czy z efektami optycznymi. Nie zapominajmy jednak, że nawet ta najzwyklejsza książka może być początkiem najwspanialszej przygody.

Jakie cele na najbliższy rok stawia sobie Sekcja Wydawnictw Dziecięcych i Młodzieżowych PIK? Czy możliwe są inicjatywy, które będą wspierać wydawców w tych wyzwaniach?

Powstanie Sekcji było pierwszą taką inicjatywą, dzięki której 14 niezależnych wydawców książki dziecięcej i młodzieżowej połączyło siły i postanowiło grać do jednej bramki. Przede wszystkim chcemy, by o książce dziecięcej zaczęto dyskutować z należytą powagą, i aby o czytelnictwie najmłodszych rozmawiały szerokie gremia rządowe i eksperckie. Nie licząc lektur szkolnych, przeciętne nakłady książek dla dzieci w trzydziestoośmiomilionowym kraju nie przekraczają 2000-3000 egzemplarzy. I jest to problem.

W społeczeństwie rośnie powoli świadomość edukacyjnej i kulturotwórczej roli książki dla dzieci, choć oczywiście jeszcze wiele przed nami, ponieważ obserwujemy zjawisko kulturowego – a ściśle mówiąc: książkowego – wykluczenia. Dlatego chcemy działać wspólnie z bibliotekami, centrami kultury, szkołami oraz wszystkimi podmiotami upowszechniającymi czytelnictwo. Zacieśniliśmy współpracę z Polską Sekcją IBBY (International Board on Books for Young People). Zorganizowaliśmy już dwie debaty eksperckie. Współpracujemy m.in. z Instytutem Książki, Fundacją Powszechnego Czytania oraz Alternatywną Listą Lektur. Łącząc siły, mamy nadzieję zdziałać więcej dla przyszłych czytelników i polskiej kultury czytelniczej.

Wkrótce rusza nabór bibliotek na bezpłatne warsztaty czytelnicze! 

warsztaty czytelnicze

Po entuzjastycznym przyjęciu naszej ubiegłorocznej trasy warsztatowej postanowiliśmy nie czekać do jesieni i już wiosną wyruszyć w kolejną czytelniczą podróż po Polsce z „Małą książką”!  

W ubiegłym roku odwiedziliśmy z naszymi warsztatami blisko 100 bibliotek publicznych. Dziękujemy za ciepłe przyjęcie naszych animatorów i świetną współpracę przy organizacji tych wydarzeń. Wiosną chcemy dotrzeć do nowych miejsc i bibliotek publicznych, by zainspirować jeszcze więcej dzieci do czytania.     

Biblioteki publiczne biorące udział w naszym projekcie, które chciałyby zorganizować u siebie inspirujące warsztaty dla najmłodszych czytelników, serdecznie zapraszamy do zgłoszenia się w specjalnym naborze.  

Kiedy i jak zgłosić bibliotekę na warsztaty czytelnicze? 

Nabór rozpocznie się 27 lutego o godz. 10:00 i potrwa do 3 marca do godz. 12:00. W tym czasie będzie aktywny specjalny formularz zgłoszeniowy:  

LINK DO FORMULARZA

Będzie to jedyny sposób, aby zgłosić swoją bibliotekę do udziału w warsztatach. Zgłoszeń mogą dokonywać wyłącznie koordynatorzy i koordynatorki projektu w bibliotekach. Choć liczba miejsc jest ograniczona, zależy nam na tym, aby dotrzeć do każdej części kraju i spotkać się z młodymi czytelnikami w różnych województwach. Pragniemy odwiedzić biblioteki, w których jeszcze nie mieliśmy okazji organizować warsztatów.   

REGULAMIN UDZIAŁU W WARSZTATACH

Warsztaty są nieodpłatne zarówno dla bibliotek, jak i dla dzieci.

Co przygotowaliśmy? 

 Warsztaty czytelnicze będą skierowane do dzieci w trzech grupach wiekowych: 

  •  0-3 lata (z udziałem rodziców), 
  •  4-6 lat, 
  •  7-9 lat. 

Inspiracją do każdego spotkania będą nasze wyprawki czytelnicze – Tyci, tyci Doroty Gellner, Krasnal w Krzywej Czapce Wojciecha Widłaka oraz Wnuczka antykwariusza Justyny Bednarek. Pragniemy zaprosić dzieci do świata książek poprzez zabawę, interaktywne działania i wspólne czytanie. Mamy ogromną nadzieję, że nasze warsztaty będą też świetną okazją dla samych bibliotekarzy i nauczycieli do zainspirowania się we własnej pracy.  

Dlaczego warto? 

Nasze warsztaty to wyjątkowa okazja, by wzbogacić ofertę biblioteki o inspirujące zajęcia dla najmłodszych czytelników. Jak wyglądały ubiegłoroczne spotkania? Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji. 

Do zobaczenia na warsztatach!