Audiobook „Krasnal w Krzywej Czapce” – prezent dla najmłodszych na święta

Audiobook

Święta to czas radości, wspólnych chwil z rodziną i snucia opowieści pełnych magii i wzruszeń. Właśnie z myślą o najmłodszych czytelnikach i ich rodzicach Instytut Książki we współpracy z Radiem Kraków przygotował niezwykły prezent – audiobook na podstawie książki „Krasnal w Krzywej Czapce” Wojciecha Widłaka z ilustracjami Aleksandry Krzanowskiej. To nie tylko wspaniała historia, ale również doskonała jakość produkcji, która zachwyca muzyką, efektami dźwiękowymi i mistrzowską grą aktorską.

Audiobook powstał w ramach ogólnopolskiej kampanii Mała książka – wielki człowiek”, która ma na celu promowanie czytelnictwa wśród dzieci w wieku przedszkolnym. Kampania realizowana jest przez Instytut Książki w blisko 7000 bibliotek w całej Polsce. To właśnie tam najmłodsi czytelnicy mogą otrzymać wyprawkę czytelniczą z książką „Krasnal w Krzywej Czapce”.

Aktorski kunszt i mistrzowska realizacja

Opowieść o Krasnalu, jego niezwykłych przygodach i o tym, jak ważne jest wspólne czytanie, jest pełna ciepła i humoru. Tekst Wojciecha Widłaka, autora uwielbianego przez dzieci, oraz ilustracje Aleksandry Krzanowskiej już same w sobie dostarczają wielu emocji. Teraz, dzięki adaptacji dźwiękowej, historia ta zyskuje nowy wymiar.

W nagraniu audiobooka wzięli udział profesjonalni aktorzy, którzy swoimi interpretacjami ożywili literackich bohaterów. W rolach postaci z książki usłyszymy:

  • Juliusza Chrąstowskiego,
  • Annę Tomaszewską,
  • Zuzannę Skolias-Pakułę,
  • Tomasza Wysockiego,
  • Marcina Kalisza,

Oraz gościnnie:

  • Tomasza Buszewskiego,
  • Aleksandrę Sobczak,
  • Bartłomieja Ziaję,
  • Krzysztofa Pietraszewskiego.

Reżyserką audiobooka była Georgina Gryboś, a za realizację i reżyserię dźwięku odpowiadał Wojciech Gruszka. Opracowanie muzyczne przygotowała Kinga Paterka.

Magia dźwięku

Audiobook „Krasnal w Krzywej Czapce” to nie tylko doskonała lektura, ale też świetnie przygotowana produkcja. Dopracowana oprawa muzyczna, subtelne efekty dźwiękowe i profesjonalna gra aktorska sprawiają, że słuchacz przenosi się do magicznego świata Krasnala i jego przyjaciół. Audiobook świetnie sprawdzi się zarówno podczas rodzinnych wieczorów, jak i jako towarzysz podróży czy spokojnych chwil w domu. A święta i zima to doskonały czas na czytanie i słuchanie książek w domowym zaciszu i chwile bliskości z najbliższymi.

Zwiększanie dostępności

Audiobook przyczynia się do zwiększania dostępności literatury dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Forma dźwiękowa umożliwia dzieciom i dorosłym, którzy nie mogą korzystać z tradycyjnych książek drukowanych, cieszenie się opowieścią w świetnej interpretacji aktorskiej. To ważny krok w kierunku budowania równego dostępu do kultury i literatury, niezależnie od barier fizycznych czy zmysłowych.

Kampania „Mała książka – wielki człowiek”

Kampania „Mała książka – wielki człowiek” przypomina, jak ważne jest wprowadzenie dzieci w świat książek już od najmłodszych lat. Wizyta w bibliotece, wspólne czytanie i słuchanie audiobooków to doskonały sposób na budowanie relacji z literaturą.

Audiobook dostępny jest bezpłatnie dla najmłodszych czytelników. Można go pobrać tutaj.

Więcej o samej kampanii można przeczytać na stronie: www.wielki-czlowiek.pl.

Dzięki staraniom Instytutu Książki i Radia Kraków ta niezwykła produkcja trafi do tysięcy dzieci w całej Polsce, przynosząc chwile radości i wzruszeń.

Piłka nożna jako narzędzie promocji czytelnictwa

Piłka nożna w promocji czytelnictwa

Jak sport może inspirować dzieci do czytania – propozycje działań dla bibliotek i szkół

Sport i literatura mogą tworzyć niezwykły duet – zwłaszcza gdy chodzi o zachęcanie dzieci do czytania. Dzięki emocjom towarzyszącym sportowym rozgrywkom oraz inspiracji czerpanej z historii znanych zawodników biblioteki i szkoły zyskują skuteczne narzędzie do promowania czytelnictwa wśród młodych ludzi, szczególnie tych mniej zainteresowanych książkami. Poznaj praktyczne pomysły na działania łączące sport z literaturą i odkryj, jak piłka nożna może tłumaczyć świat.

Sport jako klucz do świata książek

Czytając raport o stanie czytelnictwa w Polsce za 2023 rok, trudno znaleźć kategorię, w której mężczyźni w porównaniu z kobietami przodują  w liczbie przeczytanych książek. Gdyby jednak w badaniu uwzględniono literaturę sportową, wyniki mogłyby być inne. Raport wspomina sport jedynie pięciokrotnie, co pokazuje, że ten obszar czytelnictwa bywa niedoceniany. Tymczasem łączenie tematyki sportowej z promocją czytelnictwa, szczególnie wśród młodych ludzi i chłopców, kryje ogromny potencjał. Tak, jak w sporcie – wystarczy odrobina determinacji, by trafić nawet do tej pozornie trudnej grupy „nieczytelników”.

Sportowe emocje na kartach książek

Sport, podobnie jak literatura, budzi wyjątkowe emocje. Wywołuje radość, podekscytowanie i wzruszenia. To emocje, których dzieci mogą doświadczać zarówno na boisku, jak i czytając książki. Obecność dzieci w koszulkach z nazwiskami sportowych idoli w bibliotece czy szkole przypomina nam o tym, jak ważną rolę odgrywają dla nich takie postacie jak Robert Lewandowski czy Iga Świątek. Dla wielu młodych ludzi są oni bohaterami na miarę postaci literackich – a często przykuwają uwagę o wiele bardziej niż fikcyjne opowieści. To szansa, by wykorzystać sportowe emocje jako wstęp do świata literatury.

Trening promocji czytelnictwa

Jako autor projektów łączących sport z literaturą, takich jak „Piłkarze kontra pisarze” czy „Z książką na stadionie”, wiem, że sport może stać się skutecznym narzędziem promowania czytelnictwa. Oto trzy poziomy aktywności, które w mojej opinii powinny zainspirować nauczycieli i bibliotekarzy do działania.

POZIOM I – proste inicjatywy na start

  1. Rozmowa o sporcie – zapytaj ucznia, czy oglądał mecz, komu kibicuje, a może sam gra w piłkę? Jeśli zbudujecie relację i zaczniecie rozmawiać w ten sposób, możesz później  łatwo polecić mu książki o jego idolu.
  2. Typowanie wyników – organizuj zabawy związane z prognozowaniem wyników meczów. Pokaż, że interesujesz się światem sportu.
  3. Aktualne książki – wprowadź do biblioteki najnowsze biografie sportowców. Dowiedz się od uczniów, o których zawodnikach chcieliby czytać.
  4. Rekomendacje książkowe – przeczytaj kilka książek sportowych, aby móc polecać je młodym czytelnikom. Warto zwrócić uwagę na biografie oraz reportaże, takie jak „Nadzieja FC” czy „Mecz to tylko pretekst”.

POZIOM II – budowanie zaangażowania

  1. Posty w mediach społecznościowych – nawiąż do aktualnych wydarzeń sportowych w postach promujących literaturę. Przykład? Wywiady, w których sportowcy mówią o swoich ulubionych książkach, mogą stać się inspiracją.
  2. Wystawy tematyczne – zorganizuj wystawy książek sportowych z okazji wielkich imprez, takich jak Mistrzostwa Świata czy Igrzyska Olimpijskie. Obok terminarza meczów wywieś listę polecanych lektur.
  3. Sesja zdjęciowa – zorganizuj „książkową” sesję na stadionie lub w hali sportowej.
  4. Wywiady ze sportowcami – przeprowadź rozmowę z lokalnym sportowcem o jego ulubionych książkach. Umieść wywiad na stronie internetowej szkoły lub biblioteki.

POZIOM III – zaawansowane działania

  1. Wyjazd na mecz – zorganizuj wycieczkę na stadion, a przy jej okazji konkurs fotograficzny pt. „Z książką na stadionie”.
  2. Spotkania z zawodnikami – zaproś wybranego sportowca na spotkanie autorskie w bibliotece.
  3. Czytelnicze pikniki na stadionach – zorganizuj stoisko promujące książki podczas wydarzenia sportowego w lokalnym klubie.

Droga na „Stadion Marzeń” – gotowe materiały do pracy

Doskonałym wsparciem w realizacji podobnych działań są gotowe materiały, np. scenariusze zajęć stworzone w ramach projektu BookStadion. Wykorzystując fragmenty biografii piłkarzy, takich jak Kuba Błaszczykowski czy Kylian Mbappe, można uczyć dzieci cech przydatnych zarówno na boisku, jak i w życiu odwagi, poświęcenia czy wytrwałości. Scenariusze dostępne są na stronie projektu i mogą być pomocne zarówno dla bibliotekarzy, jak i nauczycieli wychowania fizycznego.

„Piłkarze kontra pisarze” – kreatywne zajęcia

Innym ciekawym pomysłem są zajęcia „Piłkarze kontra pisarze”. W ich ramach uczniowie porównują sylwetki piłkarzy z postaciami literackimi. Robert Lewandowski może być zestawiony z Adamem Mickiewiczem a Leo Messi z J.R.R. Tolkienem. To nie tylko zabawa, ale także refleksja nad rolą, jaką sportowcy i pisarze odgrywają w swoich społecznościach, a nawet narodach.

Sport i literatura – drużyna marzeń

Sport odgrywa niezwykle ważną rolę w życiu młodych ludzi, a biblioteka może stać się miejscem, które łączy sportowe pasje z kulturą i literaturą. „Piłka nożna tłumaczy świat” – te słowa z książki „Nadzieja FC” doskonale podsumowują sens działań promujących czytelnictwo poprzez sport. Warto je podjąć, by otworzyć młodym ludziom drogę do książek i nowych pasji.

Paweł Piwowarczyk

Cykl bezpłatnych szkoleń on-line dla promotorek i promotorów czytelnictwa

cykl szkoleń on-line

Instytut Książki zaprasza do udziału w cyklu bezpłatnych webinarów poświęconych czytelnictwu dzieci i młodzieży, organizowanych w ramach projektu „Mała książka – wielki człowiek”.

Spotkania online poprowadzą uznani eksperci i ekspertki oraz doświadczeni animatorzy i animatorki kultury. Udział w nich będzie zatem niezwykłą okazją do tego, by poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności w zakresie działań kierowanych do przyszłych i młodych czytelników, a także poznać wartościową literaturę dla dzieci i młodzieży.

KTO MOŻE WZIĄĆ UDZIAŁ I JAK SIĘ ZAPISAĆ?

Gorąco zachęcamy do uczestnictwa w webinarach wszystkich tych, którym temat czytelnictwa dzieci i młodzieży jest bliski, a zwłaszcza bibliotekarki i bibliotekarzy, nauczycielki i nauczycieli, animatorki i animatorów kultury oraz rodziców. Aby wziąć udział, wystarczy zarejestrować się, korzystając z linków podanych poniżej.  Udział w wydarzeniach jest całkowicie darmowy. Zapraszamy do rejestracji także te osoby, którym nie odpowiadają terminy spotkań, aby później mogły otrzymać dostęp do nagrań.  Osoby, które wezmą udział w webinarach, otrzymają specjalny certyfikat wystawiony przez Instytut Książki.  

PROGRAM I PRELEGENCI

Do współpracy zaprosiliśmy uznanych ekspertów i ekspertki w dziedzinie promocji czytelnictwa oraz doświadczonych animatorów i animatorki kultury, którzy podzielą się z nami swoją wiedzą i pasją. Poznajcie naszych prelegentów oraz program spotkań!

12.12.2024, godz. 18:00

Zaufajmy dzieciom! Wybór książek wbrew dorosłym

Zapisz się: TUTAJ

W czasie spotkania zastanowimy się, jak wspierać dzieci i młodzież w rozwijaniu ich czytelniczej pasji? Dlaczego ważne jest, aby akceptować ich literackie wybory, nawet jeśli różnią się od naszych upodobań? Jakie wsparcie oferować początkującym i młodym czytelnikom, aby pomóc im w kształtowaniu wrażliwości i gustu czytelniczego, a przede wszystkim zdolności krytycznego myślenia. Spotkanie będzie okazją do refleksji nad rolą dorosłych w budowaniu kultury czytelniczej młodych ludzi.

Prowadzi: Marta Lipczyńska-Gil

Absolwentka filologii polskiej na UMK w Toruniu. Redaktorka, autorka. Właścicielka wydawnictwa Hokus-Pokus, które założyła w 2003 roku. Od 2007 roku do dziś wydaje pismo o literaturze dla dzieci i młodzieży „Ryms”. Równolegle prowadzi portal www.ryms.pl. Wielokrotnie nagradzana za swoją działalność, otrzymała m.in. Nagrodę PS IBBY za upowszechnianie czytelnictwa czy Gwarancję Kultury TVP Kultura. Mama trójki dzieci, opiekunka dwóch psów.

13.12.2024, godz. 18:00

Jak prowadzić warsztaty artystyczne dla dzieci inspirowane literaturą… albo radość czytania według INSPIRO

Zapisz się: TUTAJ

W czasie spotkania porozmawiamy o tym, jak przygotować i poprowadzić inspirujące warsztaty dla dzieci inspirowane literaturą. Podpowiemy, jak przygotować prostą scenografię, jak wykorzystywać muzykę, gdzie szukać materiałów plastycznych, jak używać zmiennego tempa zajęć, aby utrzymać zainteresowanie dzieci i odpowiednie proporcje ruchu, bezruchu, zabawy i kontemplacji. Opowiemy o pomysłach, które sprawdziły się znakomicie i o tych, które nie sprawdziły się wcale, a także o: bezpiecznej wyspie, złośliwych krasnoludkach, wiszącej tafli wody i o tym, czego lepiej nie robić w brzuchu płetwala błękitnego!

Prowadzą: Beata Kwiecińska i Maciej Dąbrowski

Twórcy INSPIRO (www.inspiro.org ) organizatorzy setek warsztatów, nagradzani animatorzy kultury, którzy uwielbiają pracę z dziećmi, dla których zmieniają Świat. Są praktycznie nieteoretyczni. Fascynuje ich siła oddolnych inicjatyw, energia lokalnych społeczności i fakt, że wszystko jest możliwe. Przez 14 lat na zlecenie JST realizowali zadanie własne gminy, prowadząc projekt Dom Kultury INSPIRO. Stypendyści Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2016 w dziedzinie Zarządzanie kulturą i wspieranie rozwoju kadr kultury. Laureaci nagrody POLCUL za działania wspierające tworzenie społeczeństwa obywatelskiego oraz nagrody specjalnej MocArty RMF Classic. Laureaci Nagrody Animator Roku 2023 Miasta Krakowa. Wraz z KBF realizują projekty “Literackie Chwile w Pałacu Potockich”, “Wyjątkowe Chwile” oraz “Propagacje – szkolenia dla nauczycieli”.

17.12.2024, godz. 18:00

Od opowieści, do opowieści – storytelling w promocji czytelnictwa

Zapisz się: TUTAJ

Sztuka opowiadania baśni może stać się wspaniałym narzędziem do wprowadzenia dziecka w świat wyobraźni, a na późniejszych etapach rozwoju młodego człowieka przywracania mu sensu obcowania z literaturą. Jednak wykorzystanie tego narzędzia wymaga sporych umiejętności, szczególnie, gdy słuchaczem jest kilkuletnie dziecko. Albo znudzony wszystkim nastolatek. W czasie warsztatu porozmawiamy nie tylko o tym, co opowiedzieć, ale także: jakich słów użyć, jak pracować ciałem i co robić w sytuacjach kryzysowych.

Prowadzi: Mateusz Świstak

Opowiadacz, pisarz, edukator i podcaster. Ukończył edytorstwo na Wydziale Polonistyki UJ. Od ponad 11 lat zajmuje się wykorzystaniem szeroko pojętego storytellingu w edukacji. Prowadzi spotkania z opowieściami, baśniowy stand-up, warsztaty dla bibliotekarzy i nauczycieli, a także tworzy immersyjny storytelling do kilku polskich parków rozrywki (m. in. Rabkoland, Kosmiczne Ranczo). Jest zaangażowany w projekt “Mała książka – wielki człowiek” od 2018 roku. Autor bloga basnienawarsztacie.pl. Laureat nagrody specjalnej im. Astrid Lindgren za książkę Timburu.

18.12.2024, godz. 18:00

Uważne czytanie. Książki, które kształtują uważność, wspomagają relaksację i dbają o dziecięcy dobrostan

Zapisz się: TUTAJ

Z dobrostanem jest jak z ciepłym szalikiem w zimowy dzień… niby można bez niego, ale kiedy przyjemnie otula szyję, jakoś tak niestraszne życiowe zawieruchy! I o tym właśnie będzie nasze spotkanie – o książkach, które są i niczym szalik otulają małe, często pogubione emocje Dzieci. Ale nie ukrywajmy, one często opiekują też emocje tych starszych… W czasie spotkania posłuchamy opowieścią o 4 słowach na „ś”, bez których trudno wyobrazić sobie święta… Będzie pachnąco, magicznie i oczywiście książkowo.

Prowadzi: Hanka Warchałowska

Opiekunka dziecięcych emocji i certyfikowana nauczycielka uważności „Rosnę z uważnością”, nauczycielka przedszkolna, tutor, coach. ProwadzI szkolenia dla Rad pedagogicznych i rodziców, które pozwalają zadbać o swój dobrostan, bez potrzeby odkładania tego „na lepsze czasy”. Od kilku lat realizuje autorską metodę nauki wyciszania się i rozwijania uważności – zaczynając od krótkich chwil zatrzymania się, przez „zaopiekowanie” wszystkich emocji, po krótkie formy relaksacji z wsłuchiwaniem się w samego siebie. Autorka płyty „Wyciszanki Cioci Hanki” i książki „Okruszki uważności. Alfabet Mysi Gryzińskiej”.

19.12.2024, godz. 18:00

Jak otworzyć bibliotekę na potrzeby „najnajów” i ich rodziców?

Zapisz się: TUTAJ

W czasie webinaru rozmawiać będziemy o tym, jak wychować czytelnika już od pierwszych miesięcy życia dziecka? Co zrobić, by bibliotekom przybywało odbiorców wśród maluchów i młodych rodziców? Jak przygotować bibliotekarki i bibliotekarzy, mury bibliotek i księgozbiory dla potrzeb „najnajów”?

Prowadzi: Lucyna Brzezinska-Eluszkiewicz

Filolożka polska, animatorka kultury, biblioterapeutka, terapeutka SI, laureatka w konkursie Książka Roku 2021 Polskiej Sekcji IBBY, w kategorii Upowszechnianie Czytelnictwa.  Autorka scenariuszy zajęć z książką i organizatorka wielu międzypokoleniowych i i interdyscyplinarnych (inspirowanych książkami) większych i mniejszych wydarzeń. Z najmłodszymi pracuje z książkami, łącząc ich poznawanie z innymi dziedzinami sztuki i życia. Z „najnajmłodszymi” zaś pracuje autorską metodą sensorycznego czytania, gdzie związek malucha z książką buduje się w oparciu o bliskość z osobą czytającą i wpływanie na zmysły. Związana z Fundacją 12 Kamienica  w Bydgoszczy, tam od lat kieruje inicjatywami adresowanymi do seniorów (jak Dzienny Dom Pobytu, kluby seniora, koncerty, warsztaty i animacje dla seniorów) i rodzin z dziećmi.

***

Regulamin udziału w webinarach: https://tiny.pl/d384w8t2

Szkolenia są realizowane w ramach projektu Instytutu Książki „Mała książka – wielki człowiek” ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Podsumowanie raportów bibliotek z edycji 2023/24 

raport

„Mała książka – wielki człowiek” to jeden z największych na świecie programów promujących czytelnictwo już od narodzin, w ramach którego rocznie do dzieci w całej Polsce trafia ponad 800 tysięcy książek. 

Już od ośmiu lat przekazujemy specjalne Wyprawki Czytelnicze:  

  • rodzicom nowo narodzonych dzieci w ponad 90% szpitali w Polsce,  
  • dzieciom w wieku przedszkolnym w blisko 7 000 bibliotek publicznych w Polsce,  
  • pierwszoklasistom we wszystkich szkołach podstawowych w Polsce.  

Nasza misja nie kończy się jednak na przekazaniu książek. Realizujemy ogólnopolską kampanię medialną, organizujemy warsztaty czytelnicze i wiele innych aktywności, przekonując dorosłych do czytania dzieciom, ale i pokazując najmłodszym, jak ważna jest obecność książek w ich życiu. Działania na tak wielu płaszczyznach nie byłyby możliwe bez zaangażowania wielu podmiotów, instytucji i osób.  

Szczególne miejsce wśród naszych partnerów zajmują biblioteki publiczne, z pomocą których realizujemy drugi etap programu kierowany do przedszkolaków. To tam dzieci odbierają swoją drugą Wyprawkę Czytelniczą, ale i angażują się w czytelniczą zabawę, dzięki której stają się ich stałymi bywalcami i bywalczyniami. Zaś bibliotekarki i bibliotekarze, którzy wręczają początkującym czytelnikom wyprawki, a następnie doradzają im w wyborze lektur, stają się dla nich ważnymi literackimi autorytetami, a dla nas – organizatorów – ambasadorami programu. To między innymi dzięki ich doświadczeniom i spostrzeżeniom dowiadujemy się, jak kształtują się nawyki czytelnicze  młodych ludzi, a także z jakim odbiorem spotykają się nasze działania.  

Każdego roku koordynatorki i koordynatorzy reprezentujący biblioteki główne oraz ich filie składają raporty końcowe, które są źródłem danych ilościowych oraz jakościowych z realizacji programu w blisko 7 000 bibliotek.  

Rozpoczęliśmy właśnie 8. edycję programu „Mała książka – wielki człowiek”, w której bierze udział 6 878 bibliotek, co stanowi aż 90,85% wszystkich bibliotek publicznych w Polsce. Choć liczba bibliotek uczestniczących w projekcie jest już bardzo wysoka, ogromnie cieszy nas fakt, że w ostatnich latach nadal obserwujemy jej wzrost.  

Jest to doskonały moment do podsumowania ostatniej edycji programu 2023/2024 w bibliotekach.  

Analiza 2194 raportów, które złożyli koordynatorzy i koordynatorki reprezentujący 6 769 bibliotek publicznych dowiodła, że w edycji 2023/24: 

  • 148 685 przedszkolaków odebrało Wyprawki Czytelnicze
  • 66% z nich stanowili nowi czytelnicy, którzy zapisali się do biblioteki przy okazji przystąpienia do programu
  • blisko 53% spośród nich odwiedziło bibliotekę, wypożyczając książki, przynajmniej 10 razy. 

Końcowe raporty bibliotek są dla nas kluczowe w kontekście planowania naszych przyszłych działań. Ponadto koordynatorzy i koordynatorki dzielą się w nich opiniami na temat różnych aspektów programu – zaczynając od jego założeń, a kończąc na wpływie na czytelnictwo dorosłych i relacje między bibliotekarzami a czytelnikami. Oceny te były dokonywane w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznaczało „nie podobało mi się”, a 5 – „bardzo mi się podobało” lub były badane w formie pytań z zamkniętymi odpowiedziami. 

IDEA PROJEKTU 

Idea projektu bardzo podobała się 79,9% ankietowanym bibliotekarzom, którzy przyznali jej najwyższą ocenę. Ocenę 4 wystawiło 17,4% respondentów, natomiast oceny od 1 do 3 przyznało odpowiednio: 0,8%, 0,1% i 1,8% bibliotekarzy. 

WYPRAWKA CZYTELNICZA 

W skład Wyprawki Czytelniczej dla przedszkolaków w edycji 2023/24 weszła książka Wojciecha Widłaka pt. Krasnal w Krzywej Czapce zilustrowana przez Aleksandrę Krzanowską. Tekst książki bardzo podobał się 57,4% bibliotekarzy, a 30,1% pytanych uznało go za dobry. Ocenę 3 przyznało 10,8% koordynatorów, natomiast mniej niż 2% oceniło tekst na 1 lub 2. Ilustracje wysoko oceniło 60,8% bibliotekarzy, uznając je za bardzo udane (ocena 5), a 29,5% wystawiło im ocenę 4. Ocenę 3 przyznało 8,2% ankietowanych, a poniżej 2% pytanych oceniło je na 1 lub 2. 

MATERIAŁY PROMOCYJNE 

Poza Wyprawkami Czytelniczymi przygotowujemy dla bibliotek także materiały promocyjne, przy pomocy których dzieci mogą brać udział w czytelniczej zabawie (zbierać naklejki i dyplomy za wypożyczane książki), a koordynatorki i koordynatorzy mogą promować program lokalnie. Bibliotekarze zapytani o to, jak materiały te podobały im się pod względem estetycznym, w zdecydowanej większości ocenili je na 5. Materiały bardzo podobały się 74,5% pytanym i podobały się 22,8% pytanym. Na 3 oceniło je grupa 1,6% bibliotekarzy. Ocenę 1 lub 2 przyznało łącznie 1,1% koordynatorów. 

ORGANIZACJA  

Realizacja programu „Mała książka – wielki człowiek” to duże przedsięwzięcie także pod względem organizacyjnym. Moment, w którym przedszkolak odbiera swoją Wyprawkę Czytelniczą, poprzedza szereg działań. Z tego względu każdego roku pytamy bibliotekarzy również o to, jak oceniają organizację programu – kwestie logistyczne, komunikację, jasność zasad. Komunikację z organizatorem oceniło na piątkę 78,7% bibliotekarzy. Za dobrą uznało ją 17,4% pytanych, którzy ocenili ten aspekt na 4. Ocenę 3 przyznało w tej kategorii 3,3% bibliotekarzy. Mniej niż 1% bibliotekarzy oceniło ją na 1 i 2. 

CZYTELNICTWO DOROSŁYCH 

Warto pamiętać o tym, że beneficjentami programu „Mała książka – wielki człowiek” są także towarzyszący dzieciom w czasie odwiedzin w bibliotekach rodzice i opiekunowie. W skład Wyprawki Czytelniczej poza książką wchodzi także broszura przeznaczona specjalnie dla nich i przedstawiająca korzyści ze wspólnego czytania. Dbamy o to, by dorośli opiekunowie byli obecni w czasie, gdy ich dzieci dołączają do programu i rozpoczynają czytelniczą zabawę. W ten sposób czytanie staje się ich wspólną sprawą. Wspólne wizyty w bibliotece są także okazją dla samych rodziców do tego, by wypożyczać lektury dla siebie. Ponad połowa ankietowanych bibliotekarzy (50,3%) potwierdziła, że nasz program przyczynił się do wzrostu liczby dorosłych czytelników. 42,9% respondentów miało trudności z udzieleniem jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, natomiast tylko 6,8% odpowiedziało, że program nie wpłynął na liczbę dorosłych czytelników. 

RELACJA BIBLIOTEKARZ–CZYTELNIK 

Powodzenie naszego programu zależy w dużej mierze od zaangażowania samych bibliotekarzy, którzy dla początkujących czytelników często są pierwszymi literackimi autorytetami – pomagają im w wyborze pierwszych lektur, co jest ważnym, często formującym nawyki czytelnicze doświadczeniem. Nasze badania pokazały, że dla 66% przedszkolaków moment dołączenia do programu i odebrania Wyprawki Czytelniczej był także momentem zapisania się do biblioteki. Okazuje się, że stworzone w ten sposób ramy do spotkania właśnie w bibliotece mogą mieć niebagatelny wpływ także na kształtowanie się relacji pomiędzy bibliotekarzami i młodymi czytelnikami. Aż 79,7% koordynatorów zadeklarowało w ostatnim raporcie, że dzięki naszemu programowi poprawiły się relacje pomiędzy nimi a czytelnikami. Grupie 19,2% koordynatorów trudno było jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Natomiast zaledwie 1% pytanych bibliotekarzy wskazał, że projekt nie wpłynął na ten aspekt ich pracy. Wyniki te pokazują, że nasz program tworzy warunki do kształtowania się przyjaznego i wspierającego środowiska czytelniczego dla młodego pokolenia. Biblioteki dostrzegają i wykorzystują ten potencjał, organizując wokół naszych Wyprawek Czytelniczych lekcje biblioteczne i warsztaty dla przedszkolaków, ale także dbając o to, by sama przestrzeń była zachęcająca dla dzieci do powrotów i kolejnych odwiedzin. Aż 92,1% koordynatorek i koordynatorów wskazało w ostatnim raporcie, że w ich bibliotekach znajdują się kąciki czytelnicze dla dzieci. Bibliotekarze doskonale wiedzą o tym, że miejsce spotkania z książką ma znaczenie i dbają o to, by było ono atrakcyjne i przyjazne dla dzieci.  

SPOŁECZNOŚĆ 

Nie mniej ważna jest dla nas sama społeczność bibliotekarzy i animatorów, która powstała wokół programu „Mała książka – wielki człowiek” w ciągu ośmiu lat jego trwania. Spotykamy się na warsztatach czytelniczych, webinarach, festiwalach, jesteśmy w stałym kontakcie m.in. dzięki social mediom. W ostatnim raporcie zapytaliśmy koordynatorki i koordynatorów, czy śledzą naszą stronę internetową i media społecznościowe – 95,3% bibliotekarzy odpowiedziało twierdząco, a zaledwie 4,7% spośród nich stwierdziło, że z nich nie korzysta. Jest to dla nas niezwykle ważny komunikat, który potwierdza duże zainteresowanie publikowanymi przez nas materiałami.    

POZNAJ KOMPLETNY RAPORT  

Gorąco zachęcamy do zapoznania się z kompletnym raportem z edycji 2023/2024 w bibliotekach: TUTAJ. Jednocześnie pragniemy zaznaczyć, że cały czas poddajemy nasze działania ewaluacji i oceniamy, jakie efekty przynosi każdy etap naszego programu. Prowadzimy ogólnopolskie badania ilościowe i jakościowe dotyczące m.in. wpływu programu bookstartowego Instytutu Książki na praktyki czytelnicze dzieci i ich rodzin oraz rozpoznawalności i społecznej oceny kampanii. Wnioski z badań potwierdzają skuteczność realizowanych działań proczytelniczych, ale i są interesującym źródłem informacji na temat tego, jak kształtują się nawyki czytelnicze wśród młodych odbiorców.   

Projekt „Mała książka – wielki człowiek” włącza się w szkolenie położnych i namawia do głośnego czytania dzieciom od pierwszych chwil życia

szkolenie dla położnych

Instytut Książki we współpracy z Fundacją Powszechnego Czytania zainicjował kurs online dla położnych i personelu medycznego zajmującego się kobietami w ciąży, pod nazwą „Siła głośnego czytania. Wpływ wczesnej interwencji czytelniczej na zdrowie i rozwój dzieci”.  

W ramach szkolenia uczestnicy dowiedzą się m.in. o najnowszych badaniach dotyczących rozwoju kompetencji językowych u dzieci. Program kursu dostarcza również praktycznej wiedzy na temat wpływu głośnego czytania na zdrowie i rozwój najmłodszych, zachęcając jednocześnie do promocji czytelnictwa wśród rodziców już od narodzin dziecka. Ukończenie kursu gwarantuje zdobycie certyfikatu. Swoją wiedzą ekspercką podzielą się z uczestnikami: lek. Magdalena Ossolińska, specjalistka w dziedzinie pediatrii i pulmonologii dziecięcej oraz prof. Barry Zuckerman, wieloletni dziekan Wydziału Pediatrii na Boston University School of Medicine. 

Fundacja Powszechnego Czytania od dwóch lat organizuje szkolenia dla lekarzy pediatrów i lekarzy rodzinnych oraz stara się dostarczać książki do gabinetów pediatrycznych, dlatego z przyjemnością włączyliśmy się w ogólnopolski projekt „Mała książka – wielki człowiek”, który od lat zachęca rodziców do czytania swoim dzieciom i co najważniejsze dba o to, by dostęp do książki miało każde dziecko – mówi Katarzyna Konopka, członkini zarządu Fundacji Powszechnego Czytania. 

„Mała książka – wielki człowiek” to kampania, w ramach której rodzice otrzymują wyjątkowe wyprawki: książkę dla dzieci „Tyci, tyci” autorstwa Doroty Gellner, z ilustracjami Joanny Kłos oraz ulotkę informacyjną dla opiekunów, ukazującą nieocenioną rolę czytania w rozwoju ich dziecka. Wyprawkę czytelniczą otrzymuje miesięcznie blisko 20 tys. rodziców nowo narodzonych dzieci w ponad 90% szpitali w Polsce. 

Jesteśmy przekonani, że wczesne wprowadzenie dzieci do świata książek ma ogromny wpływ na ich rozwój emocjonalny, intelektualny i społeczny. Chcemy, by położne miały wiedzę na ten temat i przekonywały rodziców do czytania swoim dzieciom od narodzin. Zależy nam, aby stały się pierwszymi ambasadorkami czytania, dlatego przygotowaliśmy dla nich specjalne szkolenie  – mówi Katarzyna Humeniuk koordynatorka projektu „Mała książka – wielki człowiek” oraz organizatorka szkolenia z ramienia Instytutu Książki. 

Szkolenie obejmie ponad 1000 położnych w całej Polsce. Udział w szkoleni jest bezpłatny, zainteresowane osoby zapraszamy na stronę: https://pelargos.pl/szkolenie-polozna-doradca-insytutu-ksiazki/

Kampania „Mała książka – wielki człowiek” została sfinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Aby dowiedzieć się więcej zapraszamy na stronę: www.wielki-czlowiek.pl  

Światowy Dzień Wcześniaka i promocja czytelnictwa w ICZMP w Łodzi

Światowy Dzień Wcześniaka

Z okazji Światowego Dnia Wcześniaka lekarze z Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki (ICZMP) w Łodzi połączyli siły z Instytutem Książki i kampanią „Mała książka – wielki człowiek”, aby podkreślić znaczenie czytania najmniejszym pacjentom. W trakcie konferencji prasowej, która odbyła się 15 listopada, eksperci dzielili się wynikami badań i doświadczeniami związanymi z wpływem głosu rodziców oraz czytania na rozwój wcześniaków.

Prof. Iwona Maroszyńska, dyrektor ICZMP, wskazała, że czytanie wcześniakom ma niezwykle pozytywny wpływ – redukuje poziom stresu, wspiera rozwój poznawczy i emocjonalny oraz wzmacnia więzi z rodzicami. Z kolei prof. Ewa Gulczyńska, kierująca Kliniką Neonatologii, Intensywnej Terapii i Patologii Noworodka, podkreśliła, że czytanie jest kontynuacją bodźców, które dziecko mogło odbierać jeszcze w życiu płodowym. Jak zauważyła, wiele rodzin zaczyna czytać dzieciom już w trakcie ciąży, a po narodzinach wcześniaka, nawet w warunkach intensywnej terapii, głos rodzica daje dziecku poczucie spokoju i bezpieczeństwa.

Eksperci wskazali także na ogromne korzyści, jakie niesie zaangażowanie ojców w czytanie i opiekę nad dzieckiem. Połączenie tej aktywności z kangurowaniem, czyli kontaktem „skóra do skóry”, jest szczególnie ważne na oddziałach neonatologicznych. Buduje nie tylko więź, ale również pozytywnie wpływa na stan emocjonalny i fizyczny wcześniaka.

Kąciki czytelnicze dla dzieci w ICZMP

Z okazji obchodów Światowego Dnia Wcześniaka Instytut Książki przygotował dla najmłodszych pacjentów i pacjentek ICZMP wyjątkowy projekt promujący czytelnictwo. W dwóch pawilonach szpitala – przy oddziałach pediatrycznym i neonatologicznym – powstały kąciki czytelnicze, które będą służyć zarówno dzieciom, jak i ich opiekunom. W tych specjalnie zaaranżowanych przestrzeniach dzieci będą mogły posłuchać książek czytanych przez animatorów. Kąciki zostały zaprojektowane jako miejsca pełne ciepła i pozytywnej energii, które mają wspierać rodziny w budowaniu bliskości oraz oswajaniu trudnych doświadczeń związanych z hospitalizacją. 

Rodzicom wcześniaków przebywających na oddziale neonatologii została przekazana nasze najnowsza książka dla niemowląt „Tyci, tyci” Doroty Gellner i Joanny Kłos. Książka jest przekazywana nowo narodzonym dzieciom i ich opiekunom na oddziałach położniczych w ponad 90% szpitali w Polsce.

Ale to nie wszystko! W piątek 15 listopada przed Instytutem Centrum Zdrowia Matki Polki pojawił się niezwykły żółty Czytobus, czyli mobilna strefa czytelnicza przygotowana dla dzieci przebywających w szpitalu. W autobusie na najmłodszych pacjentów czekały darmowe książki, jak również zabawy i animacje czytelnicze. Czytobus stanie pod szpitalem także w poniedziałek 18 listopada. Zapraszamy przed ICZMP w Łodzi przy ul. Rzgowskiej 281/289, w godzinach 9.00-14.30. 

Instytut Centrum Zdrowia Matki Polki: troska o rozwój od pierwszych chwil życia

ICZMP, jako szpital o najwyższym stopniu referencyjności, co roku przyjmuje tysiące pacjentów, w tym liczne przypadki ciąż wysokiego ryzyka z całej Polski. Na świat przychodzi tu około 4 tysięcy dzieci rocznie, z czego aż 25% to wcześniaki.

Dzięki inicjatywom takim jak promowanie czytania wcześniakom czy tworzenie kącików czytelniczych, ICZMP pokazuje, że opieka nad najmłodszymi pacjentami to nie tylko nowoczesne leczenie, ale także wspieranie ich emocjonalnego i poznawczego rozwoju. Szpital wychodzi naprzeciw potrzebom rodzin, pomagając budować relacje z dziećmi już od pierwszych chwil ich życia, nawet w trudnych warunkach.

Niezwykle cieszymy się, że Instytut Książki wraz z kampanią „Mała książka – wielki człowiek” pomógł współtworzyć to ważne wydarzenie.

Więcej o roli czytania w życiu wcześniaków oraz wydarzeniach przygotowanym z okazji Światowego Dnia Wcześniaka możecie posłuchać w rozmowie prof. Ewy Gulczyńskiej z Kliniki Neonatologii, Patologii i Intensywnej Terapii Noworodka Instytutu CZMP oraz Gabrieli Dul z Instytutu Książki w programie „Rozmowa dnia” w TVP3.

Zachęcamy też do przeczytania naszego nowego artykułu na temat korzyści wynikających z czytania wcześniakom.

Dlaczego czytanie wcześniakom ma kluczowe znaczenie dla ich rozwoju?

czytanie wcześniakom

Dzieci urodzone przedwcześnie często wymagają szczególnej troski i wsparcia. Ich rozwój przebiega w nieco innym rytmie niż dzieci urodzonych o czasie, dlatego wczesna stymulacja jest kluczowa dla ich zdrowia i dobrego samopoczucia. Czytanie wcześniakom – choć na pierwszy rzut oka może wydawać się niestandardowe – jest jednym z najskuteczniejszych sposobów wspierania ich rozwoju fizycznego, emocjonalnego i poznawczego.

Dźwięk jako pierwszy kanał poznawania świata

    Dla noworodka słuch jest jednym z podstawowych zmysłów umożliwiających poznawanie otoczenia. Jeszcze w łonie matki dziecko zaczyna rozpoznawać dźwięki, szczególnie głosy mamy i taty, które docierają do niego przez wody płodowe. Neonatolodzy podkreślają, że w ostatnich tygodniach ciąży dziecko rozwija zdolność zapamiętywania tych bodźców dźwiękowych, co staje się istotnym elementem jego poczucia bezpieczeństwa.

    W przypadku wcześniaków, które często przychodzą na świat przed 30. tygodniem ciąży, doświadczenia te są brutalnie przerwane. Trafiają one do środowiska pełnego obcych dźwięków: alarmów medycznych, szumu respiratorów i rozmów personelu medycznego. Brakuje im natomiast znajomego głosu rodziców, który w naturalny sposób koiłby ich niepokój. Jak podkreśla prof. Iwona Maroszyńska, dyrektor Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi, regularne czytanie wcześniakom przy inkubatorze pozwala budować silniejsze relacje z rodzicem i pomaga dziecku oswajać się z trudnym środowiskiem oddziału intensywnej terapii.

    Regulacja rytmu i poprawa kondycji fizycznej

    Czytanie wcześniakom, szczególnie kiedy towarzyszy mu dotyk rodzica, wpływa także na regulację rytmu serca i oddechu dziecka. Badania wykazały, że głos opiekuna odczytującego tekst lub nucącego proste piosenki uspokaja wcześniaki, co stabilizuje ich parametry fizjologiczne, takie jak rytm serca, oddychanie i ciśnienie krwi.

    Budowanie więzi

    Czytanie wcześniakom to także inwestycja w ich przyszłość. Wspólne chwile z książką pomagają budować więzi rodzinne, dają dziecku poczucie bezpieczeństwa i wspierają jego rozwój poznawczy. Badania pokazują, że dzieci, którym czytano od najmłodszych chwil życia, lepiej rozwijają umiejętności językowe, wykazują większą ciekawość świata i mają lepszą zdolność koncentracji.

    Dla wcześniaków, które zaczynają życie z trudniejszej pozycji, każda forma wsparcia ich rozwoju jest niezwykle cenna. Jak zauważa prof. Maroszyńska, czas spędzony z książką może odwrócić uwagę rodziny od problemów związanych z intensywną terapią, a w dłuższej perspektywie pomóc w wychowaniu dziecka na silnego i mądrego człowieka.

    Rozwój słuchu i języka

    Czytanie wcześniakom wspiera rozwój słuchu, który po narodzinach nadal intensywnie się kształtuje. Dla dzieci urodzonych przedwcześnie jest to szczególnie ważne, ponieważ ekspozycja na język pomaga rozwijać zdolności komunikacyjne. Im więcej słów i melodii słyszy wcześniak, tym lepiej jego mózg przyswaja różne elementy języka – od rytmu po strukturę i intonację.

    Wsparcie dla rodziców: redukcja stresu i wzmacnianie poczucia sprawczości

    Narodziny wcześniaka są dla rodziców często źródłem stresu i niepokoju o zdrowie dziecka. Czytanie staje się dla nich sposobem na aktywne zaangażowanie się w rozwój dziecka, nawet w warunkach szpitalnych, gdzie mają ograniczone możliwości opieki. Czytając, rodzice czują, że wpływają pozytywnie na dziecko, co wzmacnia ich poczucie sprawczości i pomaga radzić sobie ze stresem związanym z sytuacją wcześniactwa.

    Tworzenie podstaw pod przyszłe zainteresowanie książkami

    Dla wcześniaków, które spędzają długie tygodnie w szpitalu, regularne czytanie może być początkiem nawyku i rytuału, który kontynuowany w domu, staje się stałym elementem życia codziennego. Wprowadzenie książek od pierwszych dni życia może stworzyć fundamenty pod zainteresowanie literaturą i budować pozytywne skojarzenia z czytaniem.

    Wskazówki dla rodziców: jak czytać wcześniakom?

    1. Wybieraj krótkie, spokojne teksty, najlepiej rymowane – szczególnie takie, które mają rytmiczną melodię i przyjazne brzmienie, ponieważ dobrze wpływają na rozwój słuchu i przyswajanie języka.
    2. Utrzymuj bliski kontakt – gdy jest to możliwe, czytaj dziecku, trzymając je blisko siebie, najlepiej skóra do skóry.
    3. Czytaj regularnie – kilka minut dziennie może stworzyć ważny rytuał, który będzie kontynuowany w domu po wypisaniu ze szpitala.
    4. Współpracuj z personelem medycznym – niektóre szpitale oferują specjalne programy czytelnicze dla wcześniaków, które wspierają rozwój dzieci i rodziców.

    Czytaj dziecku od narodzin – nowa odsłona kampanii Instytutu Książki w Centrum Zdrowia Matki Polki

    Czytobus

    Już w najbliższych dniach Łódź stanie się miejscem wyjątkowej akcji promującej czytanie dzieciom od pierwszych chwil życia. W piątek (15.11) oraz w poniedziałek (18.11) przed Instytutem Centrum Zdrowia Matki Polki pojawi się charakterystyczny żółty, szkolny autobus, czyli mobilna strefa czytelnicza, przygotowana dla dzieci przebywających w szpitalu. Co jeszcze czeka na małych pacjentów i ich rodziny?

    W ramach wydarzenia przed szpitalem stanie specjalny Czytobus – przestrzeń do wspólnego czytania, z dostępem do wielu ciekawych tytułów. Wewnątrz Czytobusa będzie można znaleźć m.in. książkę pt. „Tyci, tyci” autorstwa Doroty Gellner z ilustracjami Joanny Kłos, którą otrzymuje każdy noworodek urodzony w szpitalu objętym projektem Instytutu Książki #małaksiążkawielkiczłowiek w ramach tzw. wyprawki czytelniczej. Projektem objętych jest ponad 90% szpitali położniczych w całej Polsce. Tegoroczna odsłona projektu realizowana jest pod hasłem „Czytaj dziecku od narodzin!”.

    – Pragniemy dzięki naszej akcji wspierać rozwój mowy i emocji u dzieci już od pierwszych dni życia. Zachęcamy rodziców do regularnego czytania, by w ten sposób tworzyć więzi z dziećmi, co ma kluczowe znaczenie dla ich rozwoju – mówi Grzegorz Jankowicz, dyrektor Instytutu Książki.

    W Czytobusie znajdą się również dodatkowe ciekawe propozycje Instytutu Książki skierowane do różnych grup wiekowych, takie jak:

    • „Krasnal w Krzywej Czapce” – książka dla dzieci w wieku 4-6, dystrybuowana w bibliotekach, wręczana przy założeniu karty czytelniczej dziecku;
    • „Wnuczka Antykwariusza” – książka dla dzieci w wieku 7-9, dystrybuowana przez szkoły dla pierwszoklasistów, by zachęcić uczniów do czytania od pierwszej klasy szkoły podstawowej.

    W Instytucie Centrum Zdrowia Matki Polki zostaną również zaaranżowane przyjazne dla dzieci kąciki czytelnicze (przy oddziale pediatrycznym i neonatologicznym), gdzie mali pacjenci i ich opiekunowie będą mogli posłuchać książek czytanych przez animatorów. Na uczestników czekać będą także niespodzianki, takie jak zestawy książeczek, naklejki oraz gadżety przygotowane w ramach akcji.

    – Wizyta u lekarza, w placówce medycznej, to dla dziecka duży stres. Poprzez naszą akcję chcemy pokazać, że czytanie pomaga oswoić ten stres u dziecka, opiekunom daje narzędzie do wzmocnienia więzi rodzicielskich, a placówkom medycznym pozwala budować przyjazny wizerunek wśród najmłodszych pacjentów, jak również ich rodziców – mówi Gabriela Dul z Zespołu Programowego Instytutu Książki.

    Współpraca i zaangażowanie społeczne

    „Mała książka – wielki człowiek” to kampania, która ma na celu uświadomienie rodzicom, jak ważne jest wczesne rozpoczęcie przygody z książkami. Czytanie od pierwszych dni życia wspiera rozwój językowy i emocjonalny dzieci, co w przyszłości przekłada się na lepsze wyniki w nauce oraz łatwiejsze nawiązywanie relacji społecznych. Więcej informacji o tej kampanii można znaleźć na stronie: www.wielki-czlowiek.pl.

    Wydarzenie czytelnicze zorganizowane w ICZMP w Łodzi w ramach kampanii pokazuje, że czytać dziecku można wszędzie – nawet u lekarza. Bo mała książka buduje wielkich (zdrowych) ludzi.

    – To nie przypadek, że kampanię w Instytucie „Centrum Zdrowia Matki Polki” organizujemy w połowie tego miesiąca – mówi Prof. Ewa Gulczyńska, kierownik Kliniki Neonatologii, Intensywnej Terapii i Patologii Noworodka ICZMP. – 17 listopada obchodzimy Światowy Dzień Wcześniaka. To bardzo ważne święto, bo przypomina o wielu naszych pacjentach. Wcześniaki spędzają w szpitalu dużo czasu, niektóre nawet kilka miesięcy. Zachęcamy rodziców, by byli z nimi jak najwięcej, bo wszystkie dzieci, a wcześniaki w szczególności, potrzebują bliskości. Zawsze cieszymy się, gdy widzimy mamę lub tatę, którzy w oddziale neonatologicznym czytają dziecku. Ono zna ich głos z życia płodowego i słuchając, uspokaja się. Wspólna lektura pozwala odwrócić uwagę rodziny od problemów intensywnej terapii. Czas spędzony z książką pozwala na budowanie więzi i poczucia bezpieczeństwa. Dzięki temu nasi najmniejsi pacjenci mogą wyrosnąć na silnych i mądrych ludzi – dodaje Pani Profesor.

    Serdecznie zapraszamy wszystkich mieszkańców Łodzi do udziału w wydarzeniach organizowanych w dniach 15 i 18 listopada w ICZMP w Łodzi przy ul. Rzgowskiej 281/289, w godzinach 9.00-14.30. To wyjątkowa okazja, by pokazać dzieciom, że czytanie może być fascynującą przygodą, która otwiera drzwi do nieograniczonego świata wyobraźni.

    ***

    Kampania „Mała książka – wielki człowiek” to projekt bookstartowy, który realizowany jest od 2017 roku przez Instytut Książki oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W ramach tej inicjatywy przekazywane są bezpłatne „Wyprawki Czytelnicze”, przeznaczone dla noworodków, przedszkolaków oraz uczniów szkół podstawowych. Celem kampanii jest przypomnienie o korzyściach płynących ze wspólnego czytania z dzieckiem już od pierwszych miesięcy życia. Projekt ma na celu kształtowanie nowego pokolenia czytelników, angażując rodziców, opiekunów oraz całe otoczenie, w tym szpitale, przedszkola, biblioteki i szkoły.

    W kampanii uczestniczy 321 szpitali położniczych, niemal 7000 bibliotek publicznych oraz ponad 13 300 szkół podstawowych w całej Polsce. To największy program bookstartowy w Europie, który wyróżnia się skalą oddziaływania i poziomem zaangażowania środków publicznych, a także należy do jednych z największych tego typu inicjatyw na świecie. Kampania „Mała książka – wielki człowiek” jest częścią międzynarodowej sieci EURead oraz Global Network for Early Years Bookgifting.

    Festiwal „Niepodległa na Krakowskim Przedmieściu” 

    Niepodległa na Krakowskim Przedmieściu

    W poniedziałek, 11 listopada 2024 roku, obchodzimy 106. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Z tej wyjątkowej okazji po raz siódmy odbędzie się Festiwal „Niepodległa na Krakowskim Przedmieściu”, który od lat przyciąga mieszkańców Warszawy i turystów nie tylko emocjonującymi wydarzeniami, ale również bogatym programem dla najmłodszych.  

    Podczas Festiwalu „Niepodległa na Krakowskim Przedmieściu” cała ulica zmienia się w wielką festiwalową estradę. Przechodzą parady, przejeżdżają zabytkowe samochody, przechadzają się rekonstruktorzy, a muzycy grają na chodnikach w mniejszych i większych formacjach. Sceny na dziedzińcach Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Akademii Sztuk Pięknych i Uniwersytetu Warszawskiego otwierają się dla młodszych i starszych. Partnerem wydarzenia jest Instytut Książki. 

    Scena Dziecięca: Miejsce Pełne Magii i Nauki 

    Jednym z centralnych punktów festiwalu będzie Scena Dziecięca, która zagości na dziedzińcu Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w godzinach 13:00 – 18:00. Kolorowy namiot stworzy bajeczną przestrzeń artystyczno-kulturalną, idealną do poznawania polskiej kultury oraz historii w sposób przystępny i atrakcyjny dla dzieci. 

    Na najmłodszych czeka mnóstwo atrakcji, w tym spektakle teatralne, warsztaty plastyczne, quizy i konkursy. Program obejmuje m.in. spektakl „Piosenki domowe” w wykonaniu Natalii Lesz, „Bajkę o szczęściu” Teatru TeatRyle oraz „Legendy warszawskie” Teatru w Lesie. 

    Spotkania literackie i warsztaty sportowe 

    W tym roku na Festiwalu nie zabraknie także Instytutu Książki. Dzieci będą miały okazję wziąć udział w spotkaniu z Justyną Bednarek, autorką cenioną za swoje książki dla najmłodszych, w tym „Wnuczkę antykwariusza”, która stała się częścią wyprawki czytelniczej dla pierwszoklasistów w ramach kampanii „Mała książka – wielki człowiek”. Warsztaty poprowadzi Krystian Truchalski, który zainspiruje dzieci opowieściami o rodzinnych pamiątkach i odkrywaniem tajników naszych własnych historii. 

    Oprócz literackiej przygody, dzieci będą mogły wziąć udział w warsztatach „Sport i Książki” prowadzone przez Pawła Piwowarczyka, koordynatora projektu BookStadion, który w ciekawy sposób łączy pasję do sportu z miłością do literatury. Ponadto, mistrz świata we freestyle football, Paweł Skóra, zaprezentuje swoje umiejętności w pokazach piłkarskich. 

    Nie Tylko dla Dzieci – Różnorodność Atrakcji 

    Festiwal „Niepodległa na Krakowskim Przedmieściu” to także wiele innych wydarzeń dla całych rodzin. Oprócz wspomnianych spektakli, dzieci mogą skorzystać z warsztatów sztuki i fotografii, tzw. „Filmowej podróży po dawnej Warszawie”, a także spacerów historycznych z przewodnikami, które przybliżą im ważne wydarzenia z historii naszego kraju. 

    Dzięki tak bogatemu i różnorodnemu programowi festiwal stanie się nie tylko świętem narodowym, ale także doskonałą okazją do nauki i zabawy dla najmłodszych. 

    Pełny program Festiwalu dostępny jest na stronie organizatora.

    Mała książka w drodze! Rusza ogólnopolska trasa warsztatów w ramach projektu „Mała książka – wielki człowiek”

    Mała książka w drodze - grafika promocyjna

    Już tej jesieni i zimy wyruszamy z projektem „Mała książka – wielki człowiek” w drogę po całej Polsce! We współpracy z bibliotekami publicznymi organizujemy cykl 90 warsztatów czytelniczych dla niemowląt z rodzicami, przedszkolaków i pierwszoklasistów. Każde spotkanie odbędzie się wokół jednej z wyprawek czytelniczych:

    – książki Doroty Gellner pt. Tyci, tyci – która już od listopada jest przekazywana rodzicom nowo narodzonych dzieci w szpitalach położniczych w całej Polsce,

    – książki Wojciecha Widłaka pt. Krasnal w Krzywej Czapce, przekazywanej przedszkolakom w bibliotekach publicznych,

    – książki Justyny Bednarek pt. Wnuczka antykwariusza, którą w tym roku otrzymają wszyscy pierwszoklasiści w Polsce.

    Nasza misja nie kończy się na przekazaniu książek

    Do tej pory w ramach projektu „Mała książka – wielki człowiek” podarowaliśmy dzieciom ponad
    5 milionów książek. Na tym jednak nie kończy się nasza misja. Organizując warsztaty czytelnicze, pragniemy inspirować młodych czytelników oraz ich rodziców do regularnych odwiedzin w bibliotekach i odkrywania radości ze wspólnej lektury.

    Lista bibliotek, w których odbędą się warsztaty.

    Poznajcie naszych animatorów

    O dobrą atmosferę i zabawę w czasie literackich spotkań zadba grono doświadczonych animatorek i animatorów kultury: Magdalena Biedrończyk i Agnieszka Blazy z Tu Czytamy, Małgorzata Narożna, Mateusz Świstak oraz Krystian Truchalski. Poznajcie ich!

    Magda Biedrończyk z „Tu Czytamy”
    Z wykształcenia i zamiłowania historyk sztuki. Od 2009 roku zajmuje się prowadzeniem artystycznych warsztatów dla dzieci w domach kultury, szkołach, przedszkolach oraz bibliotekach. W 2015 roku połączyła swoje siły z Agą Blazy, z którą stworzyła Fundację Nido, realizując misję „dla kultury, dla sztuki, dla dzieci”. W 2020 roku działania związane z warsztatami i literaturą dla dzieci przyjęły nazwę „Tu Czytamy”. Od 2023 roku współpracuje z wieloma wydawnictwami i razem z Agą Blazy prowadzi warsztaty literackie w szkołach na całym Śląsku. W 2023 roku z jej inicjatywy powstało cykliczne wydarzenie kulturalne dla dzieci pod nazwą „Tu Kino”. Oprócz studiów na kierunku historia sztuki ukończyła w 2012 roku studia podyplomowe z zakresu pedagogiki dla nauczycieli, w 2015 kurs dla animatorów pt. „Pani od architektury”, który wykorzystuje w pracy z dziećmi na warsztatach „Tu Sztuka” poświęconych sztuce współczesnej. Dodatkowo w 2016 roku ukończyła kurs I stopnia Ruchu Rozwijającego metodą Weroniki Sherborne, który pomaga jej w pracy z najmłodszymi dziećmi. 

    Agnieszka Blazy z „Tu Czytamy”
    Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Rzymie i stypendystka programu edukacyjnego w Indonezji. Fotografuje, czyta i pisze. W 2008 roku założyła w Rybniku Nido – Centrum Kreatywnego Rozwoju, gdzie prowadziła pierwsze warsztaty artystyczne dla dzieci. W 2015 roku razem z Magdą Biedrończyk założyła Fundację Nido, która w 2020 roku przeobraziła się w „Tu Czytamy”. Rozwój fundacji umożliwił poszerzenie jej oferty zajęć o cykl „Tu Sztuka”. Od wielu lat pracuje w szkołach, przedszkolach, domach kultury, bibliotekach, a od niedawna w muzeum i w teatrze. Współpracuje z wieloma wydawnictwami i Miejską Biblioteką Publiczną w Rybniku. Jest wykwalifikowanym instruktorem zajęć umuzykalniających wg E.E. Gordona. Od niewielu lat jest mamą i każdego dnia zadziwia ją ta rola. Jest kolekcjonerką dobrych książek dla dzieci i pasjonatką polskiej ilustracji. 

    Małgorzata Narożna
    Animatorka i upowszechniaczka czytelnictwa, przewodniczka, księgarka, znana jako Ciocia Fika, ambasadorka literatury dziecięcej. Została uhonorowana nagrodą przez PS IBBY w Konkursie „Książka Roku 2018”, w kategorii upowszechnianie czytelnictwa, oraz Nagrodą Prezydenta Miasta Szczecin za innowacyjne pomysły i efektywne działania na rzecz upowszechniania kultury w 2022 roku. Mama Martyny, która kieruje się mottem: „Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko rzeczy i sytuacje mało prawdopodobne”.

    Krystian Truchalski
    Artysta, opowiadacz, pedagog, terapeuta, muzyk. Realizator i współorganizator wielu projektów i wydarzeń związanych ze sztuką opowiadania. Współpracuje z instytucjami kulturalnymi, edukacyjnymi oraz firmami w zakresie muzykoterapii oraz storytellingu. Ma słabość do dobrej kawy i biegów wysokogórskich.  Więcej dowiesz się na stronie www.krystiantruchalski.pl

    Mateusz Świstak
    Opowiadacz, pisarz edukator i podcaster. Od ponad 11 lat zajmujący się wykorzystaniem szeroko pojętego storytellingu w edukacji. Prowadzi spotkania z opowieściami, baśniowy stand-up, warsztaty dla bibliotekarzy i nauczycieli, a także tworzy immersyjny storytelling do kilku polskich parków rozrywki (m.in. Rabkolandu). Co roku odwiedza dziesiątki bibliotek i festiwali, promując miłość do książek i starając się rozkołysać wyobraźnię młodych czytelników. Już od kilku lat współpracuje z Instytutem Książki przy kampanii „Mała książka – wielki człowiek”. Autor bloga basnienawarsztacie.pl.

    Spotkajmy się w bibliotece
    Nie bez przyczyny wszystkie warsztaty czytelnicze dla dzieci odbędą się właśnie w bibliotekach publicznych. W naszym projekcie bierze udział blisko 7 000 bibliotek, bez zaangażowania których realizacja naszego projektu na tak dużą skalę nie byłaby możliwa. Wierzymy, że dzięki warsztatom czytelniczym z „Małą książką w drodze” biblioteki te pozostaną dla dzieci, które już odebrały swoją wyprawkę czytelniczą, ważnymi miejscami spotkań z książką.