Dziś w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie odbyła się konferencja z okazji inauguracji szóstej odsłony kampanii „Mała książka – wielki człowiek”, w której wzięli udział minister kultury prof. Piotr Gliński, dyrektor Instytutu Książki Dariusz Jaworski, a także ambasadorowie akcji: Emilia Komarnicka-Klynstra, Redbad Klynstra i Przemysław Stippa. Konferencję poprowadził kierownik działu komunikacji i promocji IK Łukasz Jarocki.
Konferencja rozpoczęła się emisją spotu tegorocznej odsłony akcji. W ramach kampanii „Mała książka – wielki człowiek” udało nam się podarować już ponad 5 000 000 Wyprawek Czytelniczych dla niemowląt, przedszkolaków i pierwszoklasistów.
Ewenement na skalę europejską
Minister Piotr Gliński zauważył na wstępie, że kampania „Mała książka – wielki człowiek” stanowi ważne dopełnienie Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, którego nowa edycja to ponad miliard złotych na inwestycje w zakup książek dla bibliotek, biblioteczną infrastrukturę i projekty związane z promocją czytelnictwa.
„Mała książka – wielki człowiek to ewenement na skalę europejską. Do tej pory noworodkom i ich rodzicom, przedszkolakom i pierwszoklasistom przekazaliśmy 5 milionów książek” – zauważył prof. Piotr Gliński, przybliżając także pokrótce „Wnuczkę antykwariusza” autorstwa Justyny Bednarek z ilustracjami Emilii Dziubak, czyli najnowszą książkę, która trafi do pierwszoklasistów.
Efekty kampanii już widoczne
Po nim zabrał głos Dariusz Jaworski, dyrektor Instytutu Książki. „Trzy tygodnie temu Polska była gościem honorowym na Międzynarodowych Targach LIBER w Madrycie. Jeden z paneli dotyczył startbooków i promocji czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Muszę powiedzieć, że nasz program został przyjęty z ogromnym uznaniem. To największy w Europie i jeden z największych na świecie programów tego rodzaju. Ale ta akcja nie tylko książki, to codzienna praca od 2017 roku” – zauważył.
Dyrektor Dariusz Jaworski podziękował także wszystkim zaangażowanym w akcję, w tym jej ambasadorom. „To maraton, który rozpoczęliśmy. Jesteśmy na ósmym kilometrze. Efekty przyjdą, widać je już po pierwszych badaniach ewaluacyjnych” – dodał na koniec.
Inspiracja do wspólnego spędzania czasu
Aktorka i wokalistka, a od trzech lat także ambasadorka „Małej książki” Emilia Komarnicka-Klijnstra przyznała, że cieszy się, że książki trafiają do dzieci i rodziców. „Dla mnie jako mamy ta kampania to przede wszystkim inspiracja do wspólnego spędzania czasu z dziećmi” – podkreśliła.
Komarnicka-Klijnstra przybliżyła także broszury „Książką połączeni”, które trafiają do rodziców wraz z Wyprawkami Czytelniczymi. „Jeżeli jakiś rodzic je przeczyta, to nie ma szans, żeby nie zaczął czytać dziecku, ale nie ma też szans, żeby nie zaczął czytać też sobie. Bardzo, bardzo się cieszę, że mogę być ambasadorką takiej akcji” – stwierdziła.
Reżyser Redbad Klijnstra jako osoba – jak sam to określił – „bikulturowa” opowiedział następnie o różnicach między polszczyzną a językiem niderlandzkim i wartościami, jakie obydwa te języki ze sobą niosą.
Na koniec głos zabrał debiutujący w tym roku w roli ambasadora akcji aktor Przemysław Stippa, podkreślając dobry wpływ wspólnego czytania z dzieckiem na co dzień: „W szpitalu otrzymaliśmy wyprawkę od Instytutu Książki. Była ona iskrą do wychowywania dziecka. Zacząłem uważniej czytać, spędzając czas z moim synem nad książką. Dzięki książkom łatwiej mi wychowywać dziecko, łatwiej mi wytłumaczyć, co jest dobre, a co złe, uporać się z jego lękami, odwołując się do czytanych historii”.
Kampania „Mała książka – wielki człowiek” jest realizowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.