„Czytaj dziecku od narodzin” – start nowej kampanii Instytutu Książki

grafika promująca kampanię

Ogłaszamy kolejną odsłonę projektu „Mała książka – wielki człowiek”, promującego czytelnictwo wśród dzieci i ich rodziców. Tegoroczne hasło „Czytaj dziecku od narodzin!” zwraca uwagę na rolę czytania już od pierwszych dni życia dziecka. W ramach kampanii każdy noworodek urodzony w szpitalu biorącym udział w projekcie (ponad 90% szpitali w Polsce) otrzyma Wyprawkę Czytelniczą, w której znajduje się książka „Tyci, tyci” autorstwa Doroty Gellner, z ilustracjami Joanny Kłos, wydana przez Instytut Książki.

Czytanie od narodzin – klucz do rozwoju

Kampania „Mała książka – wielki człowiek” w tym roku koncentruje się głównie na najmłodszych dzieciach, podkreślając znaczenie pierwszych chwil życia w kształtowaniu relacji z książką. W tej edycji zaplanowano szereg działań, które mają na celu wzmocnienie przekazu i zaangażowanie rodziców w regularne czytanie dzieciom.

Czytanie dziecku od najwcześniejszych chwil życia to nie tylko sposób na rozwijanie wyobraźni i kreatywności, ale przede wszystkim na budowanie silnej więzi emocjonalnej między rodzicem a dzieckiem – wyjaśnia psycholog Kamil Góra. Pierwsze lata życia to okres niezwykle dynamicznego rozwoju mózgu dziecka. Czytanie od narodzin wspiera kształtowanie więzi z opiekunem, rozwija mowę i zdolności poznawcze, a także pomaga maluchom w regulacji emocji i zdobywaniu umiejętności radzenia sobie w nowym świecie – dodaje.

Wyprawka czytelnicza dla każdego noworodka

Książka „Tyci, tyci”, wręczana rodzicom nowo narodzonych dzieci w ramach Wyprawki Czytelniczej, stanowi symboliczny pierwszy krok na literackiej ścieżce najmłodszych czytelników. Celem tegorocznej kampanii pn. „Czytaj dziecku od narodzin” jest zainspirowanie rodziców do wspólnego odkrywania świata książek już od pierwszych dni życia dziecka.

Naszym celem jest, aby czytanie dziecku od narodzin stało się naturalnym elementem codziennej rutyny w każdej polskiej rodzinie – podsumowuje Łukasz Jarocki, Rzecznik Instytutu Książki. – Wierzymy, że dzięki tej kampanii uda się nie tylko zainspirować rodziców, ale także stworzyć trwałe nawyki czytelnicze, które będą towarzyszyć dzieciom przez całe życie.

– Nasz szpital od lat promuje ideę czytania, podkreślając korzyści płynące z czytania dziecku już od pierwszych dni życia. To wsparcie dla rozwoju językowego, wyobraźni i kreatywności, a także zdolności poznawczych, takich jak zapamiętywanie. Czytanie wzbudza również ciekawość świata i wspomaga proces wychowawczy. Jesteśmy dumni, że we współpracy z Instytutem Książki możemy przekazywać te wartości rodzicom naszych najmłodszych pacjentów, promując czytanie jako ważny element wspierający rozwój dziecka od samego początku – mówi Renata Pietruszka, Dyrektor Szpitala i Opieki Ambulatoryjnej.

Kampania w mediach i działania promocyjne

Kampania zostanie wsparta działaniami w mediach społecznościowych, angażując blogerów oraz influencerów, którzy będą dzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z czytaniem maluchom. Przewidziano także materiały edukacyjne dla rodziców i opiekunów, pomagające lepiej zrozumieć znaczenie wczesnego czytania dla rozwoju dziecka. Centralnym elementem kampanii będzie spot podkreślający korzyści płynące z czytania maluchom od narodzin.

Zaplanowano także szeroko zakrojone działania promocyjne, które mają na celu dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców. Kampania obejmie współpracę z influencerami, działania ambientowe, a także zakup czasu antenowego w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych, radiowych i kanałach tematycznych. W tym roku w ramach pilotażu przeszkolimy 1000 położnych, które w szkołach rodzenia będą informować o wartości czytania dzieciom od narodzin.

Kampania będzie monitorowana pod kątem rozpoznawalności marki i wzmianek w Internecie pod hashtagiem #malaksiazkawielkiczlowiek i potrwa do końca listopada 2024 roku.

Zachęcamy Was do obejrzenia tegorocznego spotu kampanii:

Plakat z hasłem kampanii możecie pobrać tutaj. Zachęcamy do wykorzystania go w Waszych działaniach proczytelniczych.