Rozpoczynamy nową edycję programu „Mała książka – wielki człowiek” pod hasłem „Czytaj chwilę”

W ramach programu „Mała książka – wielki człowiek” Instytut Książki od lat wyposaża dzieci i ich opiekunów w bezpłatne wyprawki czytelnicze. Program obejmuje swoim zasięgiem 90% szpitali, 91% bibliotek publicznych oraz wszystkie szkoły podstawowe w kraju. Listę bibliotek publicznych uczestniczących w programie można zobaczyć: TUTAJ. To największy w Europie program bookstartowy, którego siła tkwi w ciągłości i konsekwencji działań. Corocznie książki trafiają do średnio 200 tys. niemowlaków, 150 tys. przedszkolaków oraz 450 tys. pierwszoklasistów. Od początku funkcjonowania programu dzieciom przekazano ponad 6 milionów książek.

Według badań przeprowadzonych na grupie 1500 respondentów, działania te przyspieszają kontakt dziecka z książką, a opiekunów motywują do odwiedzenia biblioteki i częstszych wizyt w księgarniach. 75% badanych deklaruje, że przynajmniej raz w tygodniu czytało dziecku otrzymaną książkę. 8/10 respondentów twierdzi, że wyprawka zmotywowała ich do czytania dziecku również innych pozycji. 25% opiekunów przyznaje, że bez otrzymanej książki czytałoby mniej lub wcale. Więcej informacji o badaniach można znaleźć tutaj.

Tegoroczna wyprawka czytelnicza dla przedszkolaków jest wyjątkowa. Po raz pierwszy, książki zostały wybrane w trybie konkursu dla wydawców (na podstawie koncepcji tekstu i portfolio ilustratora). Zwycięskie tytuły zostały wyłonione 24 kwietnia 2025 roku podczas obrad komisji w składzie: Alina Januszczyk, Maciej Skowera, Przemysław Staroń, Joanna Piekarska, Biserka Čejović, Iwona Haberny, Anita Wincencjusz-Patyna. Poza zwiększeniem różnorodności oferty czytelniczej dla dzieci, jest to także forma wsparcia wydawnictw – tegoroczny nakład każdej książki to 70 tysięcy egzemplarzy. Tytuły, które zwyciężyły i właśnie docierają do bibliotek publicznych w całym kraju to Przywitanie lata Marii Dek, Rita i koń Marty Kopyt oraz Bobuś Martyny Skibińskiej z ilustracjami Jacka Ambrożewskiego.

Przywitanie lata to pięknie ilustrowana opowieść o tym, że warto czekać na coś, czego się pragnie. Rita i koń jest zaskakującą historią niecodziennej przyjaźni, która pokazuje, jak to jest znaleźć się w czyichś butach (a wręcz podkowach). Bobuś udowadnia z kolei, że człowiek i maszyna mogą żyć w symbiozie i darzyć się zaufaniem, ale i tak nic nie jest w stanie zastąpić drugiego człowieka (a zwłaszcza Babci).

Tryb konkursowy zostaje utrzymany. W październiku Instytut ogłosił kolejny – tym razem na projekt książki dla dzieci w wieku 7–9 lat. W ramach konkursu zostaną wybrane trzy tytuły, które przez trzy kolejne lata będą przekazywane pierwszoklasistom w 13,5 tys. szkół podstawowych w całej Polsce (100% placówek). Oferty konkursowe można składać do końca stycznia 2026 r., a więcej informacji o konkursie można znaleźć tutaj.

Przekazywanie wyprawek czytelniczych to jednak dopiero początek działań. Wokół książek, które przygotowujemy w ramach programu, powstają scenariusze warsztatów okołoksiążkowych, realizowanych w ramach największej ogólnopolskiej trasy warsztatowej „Mała książka w drodze”. Co 1,5 dnia gdzieś w Polsce organizujemy angażujące wydarzenie proczytelnicze, które realnie wpływa na ich zainteresowanie czytaniem. Nie zapominamy również dbać o postawy czytelnicze dorosłych. Pozyskujemy i szkolimy ambasadorów czytania z dzieckiem – w 2025 roku przeszkoliliśmy 1800 położnych – oraz regularnie zachęcamy opiekunów do sięgania po książkę, realizując kampanię społeczną.

„Czytaj chwilę” to hasło tegorocznej kampanii. Aby zachęcić osoby nieczytające do sięgania po książkę potrzeba przekazu podejmującego tematy, które żywo dotykają odbiorców. Wspomniane wcześniej badania pokazują, że rodzice, którzy nie czytają dzieciom codziennie, za najczęstszą przyczynę wskazują brak czasu. Nie ma wątpliwości, że opiekunowie to bardzo zajęte osoby. Na głowie mają mnóstwo rzeczy małych i dużych, a w każdą wkładają czułość i uwagę. Niektóre z nich trzeba zrobić tu i teraz, inne można odłożyć, żeby pobyć TU I TERAZ. Wspólne momenty z książką – czytanie, rozmowy, wygłupy – to chwile, które zostają z nami na zawsze. Dlatego w codziennym zabieganiu niektóre rzeczy warto odłożyć… na chwilę. Zapraszamy do obejrzenia spotu kampanii społecznej „Czytaj chwilę”.

„Miej radochę (podczas czytania)”! – spotkanie na żywo z ekspertkami

Serdecznie zapraszamy na spotkanie na żywo z Martą Lipczyńską-Gil i Sylwią Stano pod hasłem „Miej radochę (podczas czytania)”! Porozmawiamy o najciekawszych nowościach wydawniczych dla dzieci, które ukazały się w 2025 roku.

Spotykamy się w piątek 7 listopada o godz. 10:00 na naszym kanale na Facebooku.

Na co zwracać uwagę, gdy co miesiąc pojawia się od kilkudziesięciu do nawet kilkuset nowych tytułów dla najmłodszych? Wybór wcale nie jest prosty! Marta i Sylwia wskażą kilkanaście książek, które szczególnie je zachwyciły oraz które poruszyły, rozbawiły i sprawiły radość ich dzieciom.

Marta Lipczyńska-Gil i Sylwia Stano to autorki, redaktorki i mamy, od lat zawodowo i z pasji zaangażowane w tworzenie i promowanie literatury. Wspólnie nagrywają podcast „RYMS O GZYMS”, współorganizują kameralny festyn „Hola, hola, literatura! Blisko natury” na Polesiu, a także współpracują przy wydawaniu magazynu „Ryms” poświęconego literaturze dla dzieci (i nie tylko). Są również redaktorkami w oficynie ferment oraz prowadzą spotkania autorskie i warsztaty dla dzieci i dorosłych.

Jeśli nie możecie być w piątek z nami, nie martwcie się – spotkanie będzie można obejrzenia na naszym kanale także w późniejszym terminie.

Książki w szkole

Czytanie dobre na empatię!

Rozpoznawanie emocji. Odróżnianie dobra od zła. Zrozumienie, jak nasze działania mogą wpływać na innych​, oraz tego, że nasze własne uczucia i doświadczenia są podobne do uczuć i doświadczeń inni ludzi. O tym, jak książki pomagają w rozwoju empatii u dzieci, rozmawiamy z Damianem Kupczykiem, pedagogiem i terapeutą dziecięcym.

W jaki sposób książki mogą wspierać rozwój empatii u dzieci? Jakie elementy literatury pomagają dzieciom lepiej rozumieć emocje innych?

Należy pamiętać, że książka jest jedynie narzędziem wspomagającym rozwój empatii. Dzieci, zwłaszcza te młodsze, uczą się poprzez naśladowanie dorosłych, a w szczególności – figury przywiązania, czyli jednej stałej i najważniejszej dla dziecka osoby. Książka może stać się narzędziem budowania relacji, czasem, w którym dorosły i dziecko wspólnie przeżywają przygody bohaterów. Dorosły staje się wtedy mentorem wyjaśniającym dziecku słowa, pokazującym własne emocje oraz uzupełniającym czytaną opowieść. Kolejną ważną funkcją książek jest ich umiejętność pobudzania wyobraźni. Dziecko podczas słuchania przeżywa z bohaterem przygody, utożsamia się z nim, odgrywa z nim niejako rolę. Stąd często po przeczytaniu książki dzieci wcielają się w postać bohatera, mówią jego językiem w realnym życiu.

Czy może Pan wskazać przykłady książek, które – Pana zdaniem – doskonale wspierają rozwój empatii? Co wyróżnia te pozycje?

Nie chciałbym wskazywać konkretnych tytułów, ponieważ mógłbym wtedy pominąć wartościowe pozycje, których nie znam. Zamiast tego może skupię się na cechach książek, które odpowiadają na potrzeby rozwojowe dzieci. Jedną z nich jest budowanie zrozumienia pomiędzy słowem a obrazem. Dziecko uczy się w sposób polisensoryczny, wielozmysłowy. Budowanie przez dorosłego powiązania pomiędzy czytanym słowem a obrazem pomaga dziecku kształtować emocje i empatię. Kolejną taką cechą jest podwójny przekaz, czyli posiadanie w książce treści dopasowanych do dziecka, ale i głębszych, zrozumiałych dla dorosłych. Dziecko dzięki temu odbiera przekaz podstawowy, a dorosły może rozwijać empatię i emocje poprzez rozmowę na bardziej zaawansowane tematy. Ostatnią cechą, jaką wymienię, jest umożliwienie identyfikacji z bohaterem. Ważne jest, by o empatii i emocjach dzieci uczyły się od ludzi, więc bohaterami powinni być ludzie, a nie misie czy pieski.

Czy są pewne cechy bohaterów lub typy relacji, które szczególnie pomagają dzieciom zrozumieć emocje innych?

Oczywiście. Po pierwsze są to bohaterowie o różnych cechach osobowości. Postacie o odmiennych cechach, np. odważne i nieśmiałe, optymistyczne i sceptyczne, pozwalają dzieciom dostrzegać różne perspektywy emocjonalne. Taka różnorodność pomaga dzieciom zrozumieć, że każdy człowiek jest wyjątkowy i może inaczej przeżywać podobne sytuacje. Po drugie, ważne jest przeżywanie przez bohaterów różnych wyzwań emocjonalnych w powiązaniu z sytuacjami. Kiedy bohaterowie doświadczają różnych emocji, takich jak smutek, złość, lęk, radość czy zaskoczenie, dziecko ma szansę obserwować, jak te emocje są wyrażane i przeżywane. Dobrze, jeśli bohaterowie uczą się radzić sobie z emocjami, co pokazuje dzieciom zdrowe sposoby reagowania na trudne sytuacje. Po trzecie, bohaterowie popełniający błędy i mający wady uczą dzieci, że emocje, takie jak wstyd, żal czy chęć poprawy, są naturalne i mogą być podstawą do wzrostu oraz pozytywnych zmian w relacjach. Pokazuje to, że empatia jest potrzebna również wobec samego siebie, gdy uczymy się na błędach. Po czwarte, istotne są relacje między bohaterami różnych pokoleń. Postacie różnorodnych grup wiekowych, np. dzieci i dziadkowie, pokazują, że emocje są uniwersalne, a starsi bohaterowie mogą służyć jako wzorce uczące emocji i zachowań.

Jakie gatunki literatury dziecięcej – bajki, opowiadania, powieści graficzne – najlepiej wpływają na rozwój empatii?

Tak naprawdę każdy gatunek oferuje unikalne możliwości rozwoju empatii. Wybór zawsze powinien być dopasowany do preferencji dziecka oraz jego wieku. Możemy jednak wyróżnić pewne cechy danego gatunku, by sobie ten wybór ułatwić. Bajki i baśnie zawierają proste, archetypowe postacie (np. bohater, antagonista), które przechodzą przez wyraźne emocjonalne zmiany, takie jak strach, radość, czy współczucie. Bajki uczą dzieci rozpoznawania emocji i konsekwencji działań, co pomaga im odróżniać dobro od zła i zrozumieć, jak ich działania mogą wpływać na innych​. Opowiadania oparte na sytuacjach codziennych, takich jak przyjaźń, kłótnie, czy nieporozumienia, pozwalają dzieciom zidentyfikować się z bohaterami, co wzmacnia zrozumienie, że ich własne emocje i doświadczenia są podobne do tych, które mają inni ludzie, ucząc jednocześnie zrozumienia i współczucia. Powieści graficzne i komiksy, dzięki połączeniu tekstu z obrazem, angażują dzieci na kilku poziomach percepcji. Rysunki pozwalają dzieciom intuicyjnie dostrzec emocje, co szczególnie wspiera młodszych, którzy mogą jeszcze nie znać wielu słów opisujących emocje. Takie książki rozwijają empatię poprzez umożliwienie dzieciom obserwowania wyraźnych, wizualnych wyrazów emocji, co pomaga im lepiej rozumieć sygnały emocjonalne u innych​. Książki interaktywne, takie jak książki-zabawki i pop-upy, czy książki, które wymagają aktywnego uczestnictwa, angażują dzieci fizycznie i emocjonalnie. Interaktywność pomaga dzieciom zrozumieć, że mogą bezpośrednio wpływać na innych, rozwijając ich świadomość konsekwencji własnych działań​.

Jakie zmiany w podejściu do edukacji emocjonalnej i empatii u dzieci obserwujemy w ostatnich latach? Czy widzi Pan wzrost zainteresowania tym tematem i rosnącą liczbę publikacji literatury dziecięcej, które pomagają rozwijać empatię i inteligencję emocjonalną?

Zdecydowanie tak. Coraz więcej zaczęliśmy pisać i mówić o roli emocji i empatii w rozwoju dziecka i braku tej wiedzy w życiu dorosłym. Kolejnym czynnikiem, który wpłynął na zwiększenie tego zainteresowania, jest powiązanie emocji i empatii z dobrostanem psychicznym dzieci. Książki o tej tematyce mogą i są być czynnikiem wspierającym budowanie odporności psychicznej, a to jest dziś najważniejsze wyzwanie w zakresie wspierania rozwoju dziecka.

Mała książka – wielki człowiek: druga edycja konkursu dla wydawców

Serdecznie zapraszamy wydawców literatury dziecięcej do udziału w konkursie na koncepcję książki skierowanej do dzieci w wieku 7–9 lat. Publikacja wejdzie w skład wyprawki czytelniczej przekazywanej w ramach ogólnopolskiego programu bookstartowego „Mała książka – wielki człowiek”.

Od dziewięciu lat Instytut Książki prowadzi  kampanię społeczną promującą czytelnictwo wśród najmłodszych i ich rodziców. Każdego roku bezpłatne książki otrzymują dzieci w trzech grupach wiekowych: noworodki, przedszkolaki i pierwszoklasiści. Do tej pory do rąk najmłodszych czytelników trafiło ponad 6 milionów książek wydanych na zlecenie Instytutu Książki ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W ubiegłym roku po raz pierwszy zaprosiliśmy do współpracy wydawców. Trzy książki opracowane na podstawie zwycięskich projektów wyłonionych w konkursie trafią w tym roku do blisko 7000 bibliotek publicznych w całej Polsce.

Jesteśmy przekonani, że współpraca z wydawcami pozwoli nam lepiej odpowiadać na oczekiwania młodych odbiorców i ich rodziców. Szukamy pomysłów, które zachwycą wyobraźnię, będą inspirować do poznawania świata, wniosą do literatury dziecięcej świeże spojrzenie, a przede wszystkim rozbudzą wśród dzieci pasję do czytania.

Publikacje wyłonione w ramach konkursu będą przekazywane bezpłatnie pierwszoklasistom i pierwszoklasistkom w szkołach podstawowych w całej Polsce. Wierzymy, że będą to lektury, które zainspirują uczniów do rozwijania pasji czytelniczej.

Prace konkursowe należy przesyłać do 23 stycznia 2026 roku.

Spośród wszystkich zgłoszeń, spełniających wymogi formalne,  jury wyłoni maksymalnie trzy zwycięskie projekty. Każdy z nich otrzyma nagrodę o wartości 60 000 zł brutto za najlepszą koncepcję i kompleksowe przygotowanie do druku gotowych projektów książek.

Instytut zadba o ich wydruk oraz dystrybucję. Wyłonione w ramach konkursu książki trafią do blisko 400 tysięcy dzieci w Polsce.

Regulamin konkursu, wzór umowy licencyjnej oraz formularz zgłoszeniowy znaleźć można pod poniższym adresem:

https://platformazakupowa.pl/transakcja/1192945

Liczymy na Państwa udział w konkursie i czekamy na zgłoszenia!

„Mała książka – wielki człowiek” na Conrad Festival 2025

W ramach Pasma Dziecięcego odbędą się warsztaty wokół książek z tegorocznej wyprawki czytelniczej dedykowanej dzieciom w wieku przedszkolnym. Młode czytelniczki i czytelnicy poznają „Bobusia”, „Przywitanie lata” oraz „Ritę i konia”.

W ramach programu bookstartowego „Mała książka – wielki człowiek” co roku przygotowywana jest wyprawka czytelnicza, bezpłatnie przekazywana dzieciom i ich opiekunom w całym kraju. Tegoroczna edycja jest wyjątkowa z dwóch powodów. Po pierwsze, jak nigdy dotąd, został przygotowany nie jeden jeden, a aż trzy tytuły. Po drugie do ich przygotowania zostali zaproszeni wydawcy, wyłonieni w trybie konkursu. Książkami wybranymi przez grono eksperckie zostały: Przywitanie lata Marii Dek, Rita i koń Marty Kopyt oraz Bobuś Martyny Skibińskiej z ilustracjami Jacka Ambrożewskiego.

Nim książki trafią do bibliotek publicznych w całej Polsce, gdzie będą czekały na przedszkolaków, oddajemy je w ręce czytelniczych testerek i testerów, którzy w ramach Pasma Dziecięcego podczas Conrad Festival wezmą udział w warsztatach prowadzonych przez Autorki i Autora książek.

Czy koń może nauczyć się liczyć? Warsztaty artystyczno-matematyczne inspirowane książką Rita i koń Marty Kopyt odbędą się w poniedziałek, 20 października. Rita i koń to opowieść o zaskakującym spotkaniu, sporym zamieszaniu i niecodziennej przyjaźni dziewczynki i… konia. Jak wielkogabarytowy towarzysz odnajdzie się w przedszkolu? Czy nauczy się jeździć na rowerze? I czy dzieci mogą nauczyć się czegoś od konia? Marta Kopyt umie inspirować poprzez nieoczywiste połączenia. Oprócz działalności artystycznej zajmuje się również popularyzacją matematyki. Zajęcia „Czy koń może nauczyć się liczyć” będą autorskim połączeniem obydwu tych dyscyplin.

Lato, chodź tutaj! Warsztaty plastyczne dookoła książki Przywitanie lata Marii Dek, odbędą się we wtorek, 21 października. Uczestnicy warsztatów będą przywoływać lato przy pomocy kredek, mazaków, kolorowych papierów i przede wszystkim szalonej wyobraźni. W czasie spotkania autorka podpowie dzieciom jak zamienić obraz spod powiek w magiczną ilustrację.

Człowiek i maszyna. Spotkanie z twórcami książki Bobuś – autorką Martyną Skibińską i ilustratorem Jackiem Ambrożewskim – odbędzie się w środę, 22 października. Bobuś to historia relacji babci, wnuka i… robota, którego wspólnie konstruują ze starego odkurzacza. Robot powstaje w deszczowy dzień, jest zasilany biopaliwem (z kompostownika) i aby funkcjonować wśród ludzi, jest karmiony wiedzą. To historia niezwykle aktualna, a jednocześnie pokazująca, że technologia nie zastąpi drugiego człowieka. Spotkanie „Człowiek i maszyna” będzie – niczym tytułowy Bobuś – hybrydowym połączeniem rozmowy i warsztatów.

Wydarzenia są organizowane przez Instytut Książki w ramach programu „Mała książka – wielki człowiek”.

2025

  • Do tej pory przekazaliśmy dzieciom 6,5 miliona książek.
  • Rozpoczęliśmy współpracę z wydawcami, w ramach której powstały aż trzy nowe książki dla dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Przeprowadziliśmy 250 warsztatów czytelniczych dla dzieci.
  • Spot kampanii

2024

  • Do tej pory przekazaliśmy dzieciom blisko 6 milionów książek.
  • Premiera książki dla noworodków pt. „Tyci, tyci” autorstwa Doroty Gellner.
  • Współpraca z oddziałami neonatologii i szkolenia dla personelu medycznego.
  • Spot kampanii

Test zakładki

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Siła rozmowy – czyli książki, które uczą dzieci, że trzeba mówić o swoich trudnościach

Rozmowa to klucz do rozwiązywania trudności i budowania relacji – zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Niestety, dzieci często unikają mówienia o swoich problemach z obawy przed niezrozumieniem lub ze wstydu. Jak nauczyć najmłodszych, że rozmowa to pierwszy krok do zmiany? Pomocne mogą być książki, które (poprzez inspirujące historie) pokazują, jak ważne jest mówienie o swoich emocjach, potrzebach i przeżyciach. W tym artykule znajdziesz polecane tytuły oraz pomysły na to, jak wspierać dzieci w rozwijaniu tej kluczowej umiejętności.

Książka – zaproszenie do rozmowy

Rozmowa to moje „narzędzie pracy”, a książka – jej wstęp i pośrednik. Dla dzieci rozmowa jest niezwykłą przestrzenią, pełną nowych odkryć i pytań. Pomaga im zrozumieć emocje, relacje społeczne i konkretne sytuacje. Jednak, gdy rozmowa dotyczy trudności, dzieci często wycofują się. Wielokrotnie słyszałam: „Nie powiedziałam/em, bo bałam się, że nikt mi nie uwierzy”, „Nie chciałem skarżyć” lub „Nie pomyślałam, że można porozmawiać”. Tymczasem rozmowa pomaga dostrzec, opisać, oswoić i – jeśli to możliwe – rozwiązać problem.

Rozmowa – pierwszy krok do zmiany

Dzieci muszą wiedzieć, że:

  • zgłaszanie przemocy to nie skarżenie,
  • rozmowa to pierwszy krok do zmiany,
  • nie otrzymasz wsparcia, jeśli nie powiesz, że go potrzebujesz.

Często jednak dzieci nie mają takiej świadomości. Dlatego musimy ich tego uczyć już od najmłodszych lat. To one decydują, czy poproszą o pomoc – i to my musimy je do tego zachęcać. Warto sięgnąć po książki, które ułatwią dzieciom zrozumienie, jak ważna jest rozmowa. Oto książki, z którymi na co dzień pracuję:

Polecane książki, które wspierają rozmowę o trudnościach

„Zmartwienie Róży” – Tom Percival
Wydawnictwo Zielona Sowa, 2018, wiek 4+

Róża, na pozór radosna i beztroska dziewczynka, zmaga się z tajemniczym Zmartwieniem, które pojawia się nagle i stopniowo przejmuje nad nią kontrolę. Im bardziej próbuje je ignorować, tym bardziej Zmartwienie rośnie, staje się coraz cięższe i bardziej przytłaczające. Dziewczynka próbuje ukryć swoje uczucia przed otoczeniem, co jeszcze bardziej izoluje ją od innych. Przełom następuje, gdy Róża zauważa chłopca, który także ma swoje Zmartwienie. To właśnie rozmowa z nim, szczera i pełna zrozumienia, sprawia, że jej Zmartwienie zaczyna się zmniejszać.

Historia pokazuje, że kluczem do radzenia sobie z trudnościami jest ich nazwanie i podzielenie się nimi z kimś, kto nas wysłucha. Książka w przystępny sposób uczy dzieci, że wszyscy od czasu do czasu mają swoje „zmartwienia”, ale nie muszą radzić sobie z nimi sami – rozmowa pomaga zrozumieć i oswoić trudne emocje.

Przesłanie: rozmowa jest najskuteczniejszym sposobem na zmniejszenie ciężaru trudności. Uczy dzieci, że dzielenie się swoimi uczuciami z innymi nie jest oznaką słabości, ale siły i odwagi.

Zadanie: po przeczytaniu książki stwórzcie z dziećmi „Instrukcję obsługi zmartwienia”. Niech zawiera kroki, które pomogą dziecku poradzić sobie z trudnymi emocjami, np. podzielenie się problemem z zaufaną osobą, narysowanie swoich uczuć lub spędzenie czasu na czymś, co je uspokaja. To proste, a jednocześnie bardzo angażujące zadanie, które może pomóc dzieciom w praktycznym radzeniu sobie ze swoimi zmartwieniami.

„Florka. Mejle do Klemensa” – Roksana Jędrzejewska-Wróbel, il. Jona Jung
Wydawnictwo Bajka, 2016, wiek 4+

Florka, bohaterka książki, prowadzi korespondencję mailową ze swoim przyjacielem Klemensem, który przebywa w szpitalu. W listach opisuje swoje codzienne życie w przedszkolu, w tym trudności, jakie przynosi nowa koleżanka – Eulalia. Dziewczynka wprowadza chaos, chwali się, manipuluje innymi dziećmi i nawet sprawia, że Florka zaczyna czuć się wykluczona. W jednej z sytuacji Florka, by zwrócić na siebie uwagę, ucieka się do kłamstwa, co jednak wywołuje u niej silne wyrzuty sumienia – „niewidzialny kamień w brzuchu”. Rodzice zachęcają ją do rozmowy o swoich uczuciach i problemach, co początkowo budzi w niej opór. Ostatecznie jednak, szczera rozmowa z mamą i wychowawczynią pozwala jej zrozumieć, czym jest manipulacja oraz jak radzić sobie w relacjach rówieśniczych. Książka pokazuje, jak ważne jest rozmawianie o trudnych emocjach i podkreśla rolę dorosłych w wspieraniu dzieci w takich sytuacjach.

Przesłanie: rozmowa z bliskimi pomaga dzieciom lepiej zrozumieć swoje emocje i odnaleźć rozwiązania w trudnych sytuacjach. Wspólne szukanie odpowiedzi buduje w dziecku poczucie bezpieczeństwa i wsparcia.

Zadanie: po przeczytaniu książki zaprojektujcie wspólnie „receptę na rozmowę”. Na recepcie mogą znaleźć się wskazówki dotyczące tego, jak i z kim rozmawiać w sytuacji trudności. Dodatkowo stwórzcie checklistę z osobami, do których dziecko może się zwrócić po pomoc, np. rodzice, nauczyciel, starszy brat lub siostra, przyjaciel. Dzięki temu dziecko będzie wiedziało, że zawsze ma wokół siebie osoby, na których może polegać.

„Siedmiu wspaniałych” – Roksana Jędrzejewska-Wróbel, il. Marianna Oklejak
Wydawnictwo Bajka, 2019, wiek 6+

„Siedmiu wspaniałych” to współczesna baśń, która porusza temat przemocy rówieśniczej i mechanizmu bezradności, z jakim często borykają się dzieci. Historia opowiada o siedmiu koziołkach, które stają się ofiarami wrednego wilka. Wilk, wykorzystując swoją przewagę, zastrasza je i kontroluje. Koziołki, mimo że cierpią, milczą – boją się, wstydzą i myślą, że są same w swoim problemie. Ich bezradność pogłębia poczucie izolacji, a brak rozmowy z dorosłymi i między sobą sprawia, że wilk zyskuje jeszcze większą władzę. 

Przełom następuje, gdy koziołki decydują się na rozmowę między sobą. Dzieląc się swoimi obawami, odkrywają, że każde z nich zmaga się z tym samym problemem. To wspólne doświadczenie staje się źródłem siły. Po raz pierwszy czują, że nie są same i że razem mogą coś zmienić. Koziołki postanawiają przeciwstawić się wilkowi – ich współdziałanie daje im odwagę i sprawia, że ciężar emocjonalny, symbolizowany przez „kamienie w brzuchach”, znika.

Książka doskonale ukazuje mechanizm działania przemocy rówieśniczej, gdzie agresor działa w ukryciu, a ofiary pozostają w izolacji, przekonane, że to one są winne. Przesłanie książki jest jasne i niezwykle ważne: nikt nie ma prawa znęcać się nad innymi, a siła tkwi w otwartości, rozmowie i współpracy. Dzięki mądrze poprowadzonej fabule dzieci mogą zobaczyć, że dzielenie się swoimi uczuciami i problemami nie jest oznaką słabości, lecz odwagi i mądrości.

Przesłanie: nikt nie ma prawa znęcać się nad innymi. Współdziałanie, rozmowa i otwartość pomagają stawić czoła trudnościom i znaleźć rozwiązania.

Zadanie: po przeczytaniu książki stwórzcie plakat z przesłaniem „Rozmawiaj o tym, jak się czujesz!”. Może to być inspirujący kolaż z rysunków, naklejek lub napisów, który można powiesić na lodówce lub tablicy w pokoju dziecka. Taki plakat stanie się codziennym przypomnieniem, jak ważne jest mówienie o swoich emocjach i szukanie wsparcia w trudnych chwilach.

„Kolorowy potwór. Doktor od emocji” – Anna Llenas
Wydawnictwo Mamania, 2023, wiek 6+

Nina, bohaterka książki, odczuwa dziwny, trudny do określenia stan emocjonalny. Czuje się zagubiona i przytłoczona, nie wiedząc, jak poradzić sobie z narastającym dyskomfortem. W poszukiwaniu odpowiedzi postanawia porozmawiać z Kolorowym Potworem, który pełni rolę emocjonalnego przewodnika. W trakcie rozmowy Nina uczy się rozpoznawać swoje emocje, nazywać je oraz oceniać ich intensywność. Dzięki temu odkrywa, że rozmowa jest pierwszym krokiem do uporania się z trudnymi uczuciami. Kolorowy Potwór pokazuje jej „apteczkę emocji” – zestaw narzędzi, które pomagają w regulacji stanów emocjonalnych. Znajdują się tam różnorodne pomysły, takie jak głębokie oddechy, wizualizacje czy techniki relaksacyjne, które pomagają w odzyskaniu równowagi. W książce podkreślono również znaczenie stawiania granic i nauki mówienia „nie”, kiedy coś nie odpowiada naszym potrzebom.

Przesłanie: rozmowa o emocjach to klucz do ich zrozumienia i akceptacji. Nazywanie uczuć i poszukiwanie sposobów na ich regulację wzmacnia poczucie sprawczości i bezpieczeństwa u dziecka.

Zadanie: po przeczytaniu książki zachęćcie dzieci do stworzenia własnej „apteczki emocji”. Niech zawiera propozycje działań, które pomagają im radzić sobie z trudnymi emocjami, takie jak rysowanie, przytulanie się do bliskich, słuchanie ulubionej muzyki czy chwila ciszy. Apteczka może być praktycznym narzędziem do codziennego stosowania.

„Kot w jednym bucie” – Piotr Rychel
Wydawnictwo Bajka, 2023, wiek 6+

Kot Maciek, tytułowy bohater, przez całe życie unikał mówienia otwarcie o swoich potrzebach i emocjach. Wierzył, że tylko manipulacja lub wzruszająca historia mogą zwrócić uwagę innych na jego sytuację. Jednak pewnego dnia spotyka starszą, doświadczoną kobietę, która uczy go najważniejszej zasady: nazywanie rzeczy po imieniu to klucz do zrozumienia zarówno przez innych, jak i przez samego siebie. Ta prosta, ale głęboka lekcja zmienia perspektywę Maćka. Uświadamia sobie, że wyrażanie swoich uczuć w sposób otwarty i bezpośredni jest nie tylko prostsze, ale także bardziej skuteczne w budowaniu relacji i rozwiązywaniu problemów. Kot odkrywa, że nie musi wymyślać skomplikowanych sposobów na komunikację – wystarczy szczerość i odwaga, by powiedzieć: „boję się” lub „potrzebuję pomocy”.

Przesłanie: nazywanie potrzeb i emocji wprost jest kluczowym elementem wzmacniania relacji z innymi oraz samopoznania. Dzięki temu dziecko uczy się budowania zdrowych relacji opartych na zaufaniu i szczerości.

Zadanie: przećwiczcie z dziećmi w formie scenek różne sytuacje, w których będą mogły otwarcie mówić o swoich potrzebach lub trudnościach. Można wybrać przykłady z codziennego życia, takie jak: „boję się powiedzieć nauczycielowi, że nie rozumiem zadania” lub „nie podoba mi się, kiedy ktoś zabiera moją zabawkę”. Dzięki temu dzieci zrozumieją, że szczera komunikacja to pierwszy krok do rozwiązania problemu.

„Opowieści o tym, co daje moc” – Marek Michalak, il. Katarzyna Sadowska
Wydawnictwo IBIS, 2023, wiek 6+

Opowiadanie „Dzień Marudzących Rodziców” z książki „Opowieści o tym, co daje moc” porusza ważny i uniwersalny temat – przyznawania się do błędów oraz odwagi w podejmowaniu trudnych rozmów. Główny bohater, Miłosz, młody piłkarz, zmaga się z dylematem: czy przyznać się, że popełnił błąd? W rozmowie ze swoją siostrą Julką zaczyna rozumieć, że pokora to nie słabość, lecz siła i odwaga. Julka tłumaczy, że umiejętność przyznania się do pomyłki wymaga dojrzałości i świadczy o pewności siebie, a nie jej braku.

Dzięki wsparciu siostry Miłosz decyduje się na szczerość wobec rodziców. Wspólnie z Julką przyznają się do błędów, które popełnili i w zamian otrzymują od rodziców pełne wsparcie. Rodzice wyjaśniają, że nikt nie jest doskonały, a umiejętność przyjęcia krytyki i przyznania się do błędu to umiejętności, które rozwijamy przez całe życie. Miłosz, wcześniej obawiający się krytyki, odkrywa, że szczera rozmowa z bliskimi nie tylko rozwiązuje trudne sytuacje, ale także wzmacnia więzi rodzinne.

Opowieść niesie ważne przesłanie – pokora to nie oznaka słabości, lecz siły. Przyznanie się do błędu uczy dziecko, że każdy ma prawo do pomyłek, a szczerość i otwartość to fundamenty budowania relacji opartych na zaufaniu.

Przesłanie: pokora i przyznanie się do błędów to oznaki odwagi, nie słabości. Rozmowa o trudnościach buduje wzajemne zrozumienie i zaufanie.

Zadanie: po przeczytaniu opowiadania wprowadźcie w rodzinie zwyczaj wieczornych rozmów o doświadczeniach dnia pod hasłem „Czego dziś się nauczyłem/am?”. Rozmowy mogą dotyczyć zarówno miłych, jak i trudniejszych sytuacji, które dostarczyły nowych lekcji. Dzięki temu dzieci nauczą się dzielić swoimi emocjami, a rodzice lepiej poznają ich codzienne troski i radości.

Roksana Kociołek-Kaszyńska
Pedagożka, socjoterapeutka, psychotraumatolożka oraz bajko- i biblioterapeutka, znana dzieciom jako „pani Roxi”. Specjalizuje się w pracy z najmłodszymi, zarówno indywidualnie, jak i w grupach warsztatowych, wykorzystując literaturę dziecięcą jako narzędzie wspierające rozwój emocjonalny i społeczny. Jest autorką scenariuszy zajęć inspirowanych bajkami oraz programu edukacyjno-profilaktycznego rozwijającego kompetencje emocjonalno-społeczne dzieci. Prowadzi zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych, podczas których książki odgrywają kluczową rolę w procesie edukacji i terapii.

Założycielka strony „Bajkowe rozmowy z panią Roxi” na Facebooku, gdzie dzieli się pomysłami na wykorzystanie literatury w pracy z dziećmi, promuje wartościowe książki oraz informuje o ciekawych wydarzeniach literackich dla najmłodszych. Angażuje się w działania na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

Na co dzień pracuje w Krakowie jako pedagog w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 oraz w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15. Jest aktywnym członkiem Krakowskiego Koła Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego oraz Instytutu Terapii i Edukacji Społecznej – Stowarzyszenie. W 2015 roku została uhonorowana odznaką Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego za swoje zaangażowanie i osiągnięcia.