Jak samodzielnie zrobić karty do nauki czytania?

Chcemy, żeby nasze pociechy miały w życiu jak najlepiej. Aby łatwo i szybko przyswajały wiedzę, a do tego miały pozytywne skojarzenia z nauką. Dlatego warto czerpać z kreatywnych metod. Takich jak metoda Glenna Domana, która pomaga w uczeniu się czytania. Materiały do niej bez problemu zrobimy w domu.

Metoda Domana to pokazywanie dziecku kart i czytanie zapisanych na nim słów na głos. W pierwszym etapie pokazujemy dziecku karty z pojedynczymi słowami – na przykład „mama” albo „tata”. W następnym odsłaniamy przed malcem karty z dwoma wyrazami. Potem mamy karty z prostymi zdaniami, a w czwartym kroku – rozbudowane zdania.

Karty z łatwością można zrobić samemu. W ten sposób to my decydujemy, co dokładnie się na nich znajdzie. Zobaczcie, jakie to proste.

  1. Decydujemy, ile dziennie chcemy pokazywać dziecku zestawów kart. Metoda przewiduje od 1 do 5. Załóżmy, że chcemy pokazywać 1 zestaw, czyli 5 kart dziennie.
  2. Na pierwszym etapie, czyli pojedynczych słów, wybieramy podstawowe kategorie i ich kolejność. Można wykorzystać kategorie wskazane w metodzie, takie jak rodzina, części ciała, rzeczy dziecka, żywność i potrawy, dom i jego wyposażenie, zwierzęta, rośliny, środki lokomocji, czasowniki – nazwy czynności, przymiotniki – stany emocjonalne, kolory, kulinaria, przeciwieństwa, przysłówki. Można też tworzyć własne, np. sport, zainteresowania czy czas wolny. Ważne, żeby słownictwo, jakiego uczymy nasze dzieci, na początku pochodziło z bliższych im kategorii – na przykład zaczynamy od rodziny, a potem przechodzimy do części ciała.
  3. Teraz wybieramy konkretne słowa do pierwszej kategorii. Jeżeli wybraliśmy rodzinę, to mogą to być mama, tata, babcia, dziadek, brat.
  4. Zapisujemy słowa, które mają się znaleźć na kartach, i wycinamy karty o wymiarach
    10 × 6 cm.
    W przypadku dzieci młodszych słowa zapisujemy dużymi, grubymi literami o czerwonej czcionce i wysokości 8 cm. Karty dla starszych i bardziej doświadczonych dzieci powinny mieć mniejsze litery i czarną czcionkę, tak aby przypominały te z książek. Czcionka lub pismo powinno być proste, a wielkie litery stosowane tylko dla nazw własnych i imion.
  5. Dodajemy karty do podmiany z pierwszej kategorii prostych słów. Czas na kolejne słowa z kategorii rodzina. Dlaczego? Bo każdy zestaw w ramach danej kategorii demonstrujemy regularnie – 3 razy dziennie przez 5 dni, codziennie podmieniając kolejną kartę.
  6. To samo dla pozostałych kategorii prostych słów. Teraz powtarzamy kroki z punktów od 3 do 5 dla kolejnych kategorii z punktu 2.
  7. Karty do pierwszego etapu (prostych słów) gotowe. W drugim etapie będziemy pracować na kartach z określeniami dwuwyrazowymi, w trzecim – posiłkować się kartami z prostymi zdaniami, a w czwartym – rozbudowanymi zdaniami. Piąty nie wymaga już kart, a nieskomplikowanej książeczki z krótkimi zdaniami na stronie i obrazkami.

Do dzieła! Pomóżmy naszym dzieciom rozwinąć wyjątkowe zdolności, spędzając razem czas na przyjemnym zadaniu.

Jak czytać zdrowo?
Instytut Książki zaprasza na czytanie dzieciom w ramach Festiwalu Niepodległa